Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er.
VOLVO Assistans är riktigt bra. Här kommer storyn.
Köpte min V70 FT 2009 begagnad och det var gjort service på den MEN ibland var det gjort service på annan verkstad och inte VOLVO verkstaden.
Jag gjorde en service och 3 dagar senare började varningen för laddning lysa och styrservofunktionen slutade att fungera. Jag körde några km till närmaste parkering och förstod att det var multiremmen/fläkremmen som var i småbitar.
Jag ringde VOLVO verkstaden och ville boka in en tid och jag beskrev problemet, han sa KÖR INTE bilen, det kan komma in smådelar in mot kamremmen och då är det =kört, helt enkelt. OK sa jag (trodde att det skulle fungera att köra hem med utan laddning och servo). Då frågade han när jag gjorde servicen senast = 3 dagar sa jag, då sa han -ring VOLVO assistans, då får du bärgning o hyrbil. OK sa jag, bärgaren var på plats inom 20minuter, åkte med till verkstaden, tog hyrbilen körde vidare.
Slutsats: Fast det var gjort "tidigare service ett antal ggr" på annan verkstad än VOLVO så var det "tur" att jag gjorde den senaste servicen på VOLVO då gäller nämligen denna VOLVO Assistans (utan kostnad) 12 månader från servicedatumet OAVSETT antal mil på bilen, upp till 11år..

Måste säga att det är mycket bra av VOLVO att ta denna (risk) upp till 11år utan mil-begränsning, jag kommer naturligtvis att göra service på VOLVO hädanefter =Nu fick dom en "trogen" kund (om dom sköter sig i övrigt naturligtvis).
Jag tycker också den delen är kanon. Min bil fyller 6 år idag och har tyvärr får använda den 2ggr inom 2år.

Först rasade svänghjulet och fick bogseras.
För 9 dagar sedan krockade jag bilen och använde återigen denna service.
Kommer nog fortsätta med service på Bilia/Volvo. Tycker inte jag betalar så dyrt med service ändå :-)
timebandit skrev:Jag tycker också den delen är kanon. Min bil fyller 6 år idag och har tyvärr får använda den 2ggr inom 2år.

Först rasade svänghjulet och fick bogseras.
För 9 dagar sedan krockade jag bilen och använde återigen denna service.
Kommer nog fortsätta med service på Bilia/Volvo. Tycker inte jag betalar så dyrt med service ändå :-)
Enig! Jeg skled av veien med ny bil, ingen skader, men kom ikke opp. Trykket på knappen i taket og bergings bil kom og dro meg opp ! Volvo er Topp!
Bättre att lägga till assistans på vanliga försäkringen och serva bilen på någon oberoende märkesverkstad när bilen är över 3 år, bli billigare och man har kvar garantier. Det där man uppdatering av programvaran i bilen är ju också bara skitsnack och ren säljartaktik, vilken biltillverkare lägger ner tid/pengar på att uppdatera en 3 år gammal bil? Kan förstå att man gör det i början dom första åren men sen... :roll:
Om det är skitsnack eller inte låter jag vara osagt, men jag får alltid någon uppdatering vid service.
Tvivlar på att servicen blir billigare på en oberoende verkstad, har serviceavtal och betalar 2800 kr per år.
Intervall tillägg ingår även kamrem, när det blir dags så det är upptill var och en men jag föredrar märkesverkstan på min hemort, mycket kunnig mekaniker sköter min service, han fixar till och med saker som inte ingår utan kostnad.
När kompressorn skar bärgades bilen via assistans, hände på en söndag. På måndag ringer mecken "kompressor beställd kostnad = 0 kr mycket bra service.
Personligen skulle jag inte beröma Volvo i denna situationen, hur kan bilen vara inne på service och 3 dagar senare är multiremmen slut?, detta skall serviceteknikern se, om han lyft på huven, eller inte är totalblind.
Att släppa iväg en bil med denna allvarliga brist, speciellt då vi vet vad som kan hända med kamremmen vid multiremshaveri, och om inte Volvos egna mek. vet om detta och speciellt kontrollerar remmen skulle iallafall inte jag vara speciellt imponerad.
Martinhellström skrev:Personligen skulle jag inte beröma Volvo i denna situationen, hur kan bilen vara inne på service och 3 dagar senare är multiremmen slut?, detta skall serviceteknikern se, om han lyft på huven, eller inte är totalblind.
Att släppa iväg en bil med denna allvarliga brist, speciellt då vi vet vad som kan hända med kamremmen vid multiremshaveri, och om inte Volvos egna mek. vet om detta och speciellt kontrollerar remmen skulle iallafall inte jag vara speciellt imponerad.
Ting skjer plutselig, det er ikke alltid man kan se på en multirem at den kommer til å ryke om 3 dager.

Det her høres nesten ut som en røverhistorie, men vi hadde en kunde som ringte inn asforbannad 14 dagar etter en service fordi en nærlyspære hadde røket (alle lys var ok under servicen), og ville ha gratis pære. "Vi burde jo ha sett att den var på vei til å ryke!"
Ytterligare info:
Lycka till att lägga till en Assistans via försäkringsbolaget på en beg VOLVO V70 2009 som har gått 32 000mil.
Angående multiremmen så var det inte själva multiremmen som orsakade skadan det var en spännrulle, multiremmar håller i princip hur länge som helst, det som händer (oftast) är en spännrulle som ger upp till slut och det orsakade denna skada.
Servicekillen har gjort en vanlig oljeservice med uppdateringar, det var det som gjordes, han har gjort det han skall göra på servicen, men som sagt allt kan hända på en bil som har gått 32 000mil.
Angående priser på VOLVO service vs oberoende verkstad så anser jag att VOLVO är klart bäst på VOLVO "där jag bor" självklart skall man känna att verkstaden och personalen är proffsiga i annat fall byter man till något annat, i min stad så är det ingen tvekan om det
Jag är väldigt förvånad att VOLVON är så billig att hålla igång.
Jag har äger även BMW 528, MB SLK, AUDI A6 och jämför jag kostnaden mellan dessa bilar så är VOLVON klart billigaste bilen. Angående uppdatering av mjukvaran, jämför med ex Microsofts uppdateringar som du får på datorn, det kommer till nya funktioner och förbättringar hela tiden. Även bilen "eller din dator" är äldre än tre år så finns det många bra uppdateringar som läggs in i bilens Datorns" hela tiden. Jag är imponerad av VOLVOs assistans, vem lämnar denna typ av service utan milbegränsning och servicen har t.o.m varit på "oberoende" verkstad under några tillfällen..
Tror inte servicen är mycket billigare på obereonde längre. Betalade nyligen 2100 för 3000mil-service på REjmes. Inkl. assistans ett år. Med mjukvaruuppgraderingar och originalstämpel... de riktigt bra, billiga, obeorende håller på att försvinna och har inte mycket utrustning medan de som heter Mekeonomen, Solna Bilservice etc. har utrutsning och lägger en massa pengar på markandsföring. INte mkt billigare än märkesverkstad längre./PH
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]