Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicasl
Hej.
Känner TS och åkte med i hans bil för att lyssna på ljudet han beskrev för mej med.

*Vid lugn acceleration från stillastående eller fart under 50 km/h hörde inte jag något alls eller i så fall ytterst lite,men det sitter v-däck på bilen med (dubb).

*När farten är ca 70 km/h kommer ljudet som för mej låter som en kombination av lager/transmissions ljud (svårt att definiera).

*Ljudet tenderar avta över 120km/h tyckte jag och bilen går väldigt tyst trots v-däcken så vindbrus eller dyl dämpade inte kupé ljudet tyckte jag.

*När man släpper på gasen från högre fart typ 140km/h så låter det inget förrän hastigheten närmar sej 100-110 km/h och ökar i styrka ner till 60-70km/h för att minska eller nästa försvinna.

*Tyckte vid motorbromsningen enl ovan att ljudet lät som ett varierande läte,typ gungande om ni förstår?

*Däckstrycket ligger på 3.0kg enl Plomman i samtliga däck,och jag kände på däcken om sk klackresning kunde vara en orsak?
Visst kändes ett visst hugg när man drog en hand mot rotations-riktningen jämnfört med rotations-riktningen.

*Inga läckor enl Plomman under bilen har visat sej.

*Högre-bakre hjul-lager utbytt på Bilia för 1-2 veckor sedan.

Personligen känns det som att det vore märkligt om transmissionen skulle vara defekt vid så pass låga mil och bilen är en Summum V8:a och där skall väl grejorna vara väl tilltagna för att hålla tycker man?
Har sökt av nätet men inte sett eller läst något som kan påvisa brister på liknande sätt mer än några enstaka fall från USA och där modeller som XC70,XC90 typ och med T6 motorer.

Mer tips,ideér,tankar eller egna erfarenheter någon ?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
En kompis råkade ut för liknande. Det visade sig att bakdiffen var tom på olja. Han fick byta hela rubbet, diff + haldexen så blev det tyst. Hans bil hade rullat 15.000 mil.
av Plomma
En liten fråga angående mitt problem. Hur känsligt är det att ha olika däckfabrikat på en awd? För ett år sedan när min S80 var inne på service ringde de upp mig och påpekade att två av mina däck var så snedslitna att de måste bytas. Ok sade jag. När jag hämtade bilen så satte det två nya däck bak, av ett annat fabrikat (continental 245 40 r18) och fram är av ett annat fabrikat som har rullat två säsonger (goodyear eagle f1 asymmetric 245/40 r18). Bra eller dåligt? Jag är en jävla klåpare när det kommer till bilar, men nu när jag har kollat lite runt på olika forum så kan jag läsa att det kanske inte är så bra, när de gamla däcken har rullat två säsonger mer, tänkte jag
av Plomma
Carstens80 skrev:Hej Plomma

vad var felet ?

Hilsen Carsten
Hej Carsten
Fick inget tydligt svar från Volvo, men de menar att det kan vara differentialen eller haldexkoppling ??
av Tim
Varför inte hissa upp bilen på en lyft och köra bilen. Lyssna med ett stetoskop på slutväxeln, kan nästa lova dig att det är därifrån missljudet kommer.
av Plomma
Bilen fixad. Bilia kunde inte fastställa om det var klumpen eller haldexen. Så det vart byte av både bakaxel och haldex enheten av en nätt summa av 34000:- . Men det fina i kråksången var det att ett år innan, när dom kollade över mina sommardäck som jag har på förvaring där. Och dom konstaterade att jag var tvungen att byta två däck, som dom gjorde.
Dom satte på Continental bak och behöll mina goodyear fram. Fick några tipps av kollegor att alla fyra däcken måste bytas, om inte så måste det vara samma fabrikat på båda hjulparen (det står så även i min instruktion bok). Och lite fram och tillbaka så tog de på sig kostnaden. Allt jag fick göra var att köpa två nya däck, men det skulle jag ha gjort från början ändå :D
Användarvisningsbild
av Momentum
Ibland blir man förvånad, alla skäller ju på att det bara är skit med verkstäderna, att tog denna reparation var ju väldigt seriöst agerat
Fick du argumentera mycket för detta?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Verkar vara ett mega-lotteri. Grym tur du har.

Min ÅF har t.o.m. försökt ta betalt INNAN garantin har gått ut vid 2 år flera ggr. Tex.

Virvelspjällen, Bakluckelås osv....
av Plomma
Momentum skrev:Ibland blir man förvånad, alla skäller ju på att det bara är skit med verkstäderna, att tog denna reparation var ju väldigt seriöst agerat
Fick du argumentera mycket för detta?
Ja jag fick strida lite faktisk, men några telefonsamtal längre upp i hierarkin och att de läste den instruktions boken som hör till min bil, så ändrade dom sig :-)-)
V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]