Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petzzon
Hej.

Då min XC60 T6 R design vid inköpet saknade dragkrok var detta det första jag tog tag i, har tittat runt och jämfört olika tillverkare framför allt av den anledningen att jag tycker Volvos egen är mindre snygg då dragkula är demonterad, gillar helt enkelt inte plastkåpan. Visst kunde ju ha lackat kåpan silver men hade inte varit helt nöjd ändå.

Valet föll till slut på Westfalia, Köpte den direkt från Tyskland för 342 EUR inkl frakt, skulle ha kostat 4000:- här hemma. Ganska lätt att spara 1100:-.
När det var dags att välja kabelsats var valet enklare, valde tveklöst Volvos egen av den enkla anledning att jag att alla funktioner fungerar, framför allt av den anledningen att vi drar mycket husvagn.
Hade dock turen att hitta denna på JB Bildemo från en V60 som bara gått 650 Mil för strax under 600:- komplett, dock är det svårt att finna just 13-poliga där finns massor av 7-poliga men man får ha tålamod så dyker det oftast upp.

Monteringen gav inga större problem, kan dock tillägga att monteringsanvisningen inte är i närheten lika bra som Volvos så jag använde även denna som hjälp. Var dock inga som hest problem vad gäller passformen. Det fanns mallar med för att göra urtaget ur stötfångare och skidplate, tyckte väl inte att dessa stämde helt perfekt, tvingades ta ur ytterligare lite för att kunna vika upp och ner kontakten utan problem.

Nu så här efter kan jag bara säga att jag är mycket nöjd, allt som syns då kuldelen är demonterad är lite av elkontakten och öglan som man fäster säkerhets wirén i.
Det skall dock enligt uppgift vara möjligt att modifiera hållaren till kontakten så denna kommer något högre upp och skulle i så fall inte synas alls. Får se om jag ger den en omgång till.

Lägger upp några bilder för er som är intresserade.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Snyggt! Det är ju bra att slippa luckan även om den lackad i silver inte stör allt för mycket tycker jag, speciellt inte på R-Design då den är väl integrerad i designen.

Den enda nackdelen med detta är väl att man kanske får huka sig lite längre ner när man skall montera kroken och vika ner elkontakten?

/Martin
Ja montering kräver lite större insats, men marginellt. Den är mycket enkel att klicka fast.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
Jag är sugen på att göra samma instalation på XC60 R-design
Behövde du åka in till Volvo för att programera om?
Vart hittade du Volvos manual för instlationen?
Har du några tips att lämna efter att ha monterat en?
holmgren skrev:Jag är sugen på att göra samma instalation på XC60 R-design
Behövde du åka in till Volvo för att programera om?
Vart hittade du Volvos manual för instlationen?
Har du några tips att lämna efter att ha monterat en?

Om man använde Volvos elkabelsats måste man in och ladda programvara också. Skulle dock aldrig använda något annat då man förlorar flera viktiga funktioner.

Övriga svar har du i ett PM
Snyggt.
- Är kulan på samma höjd som "Volvo standard"?
- Bygger kontakten lägre dvs har din kontakt blivit lägsta punkt (frigång)?
- Enkelt att besiktiga?
- Om kroken avtagen, finns något skydd eller behövs det ej?
Som sagt, ser toppen ut
svedan skrev:Snyggt.
- Är kulan på samma höjd som "Volvo standard"?
- Bygger kontakten lägre dvs har din kontakt blivit lägsta punkt (frigång)?
- Enkelt att besiktiga?
- Om kroken avtagen, finns något skydd eller behövs det ej?
Som sagt, ser toppen ut
Har inte koll på dom 2 första frågorna då jag inte har bilen här så jag återkommer.

Men inga bekymmer alls med besiktning, och det sitter ett plastskydd i hålet där man monterar kroken.

Det är för att ingen använder de[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda.

Fläkten startar för att vädra ut mj[…]

Kan även fylla i, iom att TS hade Torx som up[…]