Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Men det är ju när du trampar på bromsen som man vill att ABS inte ska behöva kiva med ihoplåsta axlar. Likadant när antisladdsystemet jobbar. Men vid motorbromsning rör du inte bromspedalen, bara gasen. Mer eller mindre, beroende på hur kraftigt du vill motorbromsa.
Japp, men Haldex AWDn är öppen så länge du inte gasar så det spinner. Så om du motorbromsar så är den redan frånkopplad. Från det material jag hittat verkar det inte som om man skulle förska dra åt Haldexen om dina framhjul börjar kana under motorbromsningen. Snarare tvärs om. Man ser till att inte ha någon AWd alls och använder ABS/DSTC i det läget.

Det är ju det som är den stora skillnaden på konstant AWD ala Subaru och Audi tex. Eftersom kraften redan är jämt fördelad på alla 4 hjulen så kommer ju 99% av alla sladdar som uppträder på en part-time-awd som Volvo AWD där Haldex och DSTC måste reda ut sladden, aldrig inträffa överhuvudtaget.
av Tarsiger
Bra att frågeställningen kom upp tycker jag. Hade den nämligen i åtanke själv efter körning under vecka 11 med XC70AWD aut 2012 i långa (flera hundra höjdmeter), ihållande och isiga nedförsbackar, sådana där motorbromsning är det långvarigt hållbara bromsalternativet. Där är det alltså inte önskvärt att slita på skivbromsarna med HDC (om detta alls är användbart vid farter kring 50 km/h) eller med pedalen. Tappar man greppet med framhjulen p g a motorbromsning kan man ju vid manuell växellåda snabbt trampa ur och sedan ABS-bromsa (vilket fungerade i samma backar med en manuell 945 -96), men med automat går detta inte lika kvickt. Dock märktes aldrig någon sladdtendens med XC70 trots att motorbromsverkan vid läge 3 och t o m 2 kändes kraftig i förhållande till ur hal vägbanan såg ut. Inte heller syntes den gula DSTC-dioden lysa till. Detta kunde ju tolkas som att alla hjulen faktiskt deltog i motorbromsning.

Om man ser till kuggdrevens momentriktningar så är ju motorbromsning vid framåtfärd desamma som vid drivning under backning. Jag erinrar mig ett tidigare inlägg på detta forum (XC70 II osv) om huruvida Haldex låser vid framhjulsslirning när man backar och svaret var väl ja, men vilken auktoritet det hade går inte att veta.

Eftersom långvarig motorbromsning är en nödvändig förmåga på nordiska fjällvägar och i Alperna så vore det konstigt om programvarorna för Haldex, DSTC, HDC (?) och ABS, när dessa system nu ändå finns i bilen, inte var utformade med tanke på samverkan i syfte att med bibehållen motorbromsning komma nedför backarna utan mer skivbromsning än vad DSTC och ev HDC ger impuls till.

Man får väl se om någon initierad kan göra ett klarläggande i frågan. Egentligen är den ju inte svårare än en erfaren servicetekniker också borde veta. Ska fråga lite nästa gång.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ofta ramlar varvtalet ner till tomgångsvarvtal när jag trycker till på bromsen i min automatväxlade XC70, så då måste ju lockupen släppa i alla fall. Annars skulle det inte gå. Då är det snarare snabbare än att hinna frikoppla en manuell låda.

HDC fungerar bara på ettan och backväxeln, så den är inte användbar vid normal körning på väg. Den funktionen är tänkt för sämre underlag, alltså "terräng", i den mån nu en XC70 har där att göra.

Liknelsen med backning är inte relevant, för momentriktningen känns inte av. Givarkransarna längs hjulen har bara en kanal, så bilen kan inte genom att titta på dem avgöra vilket håll det rullar på. Alltså gäller i alla körlägen att man har att titta på om några hjul snurrar fortare än andra, för att i så fall koppla in fyrhjulsdriften för att jämna ut skillnaden. Frågan är alltså bara om detta sker även om skillnaden är på andra hållet, alltså att den primärt drivna axeln (fram i det här fallet) snurrar saktare än hjälpaxeln. Vid normal slirning är det ju alltid framaxeln som snurrar fortast.
av svedan
apersson850 skrev: HDC fungerar bara på ettan och backväxeln, så den är inte användbar vid normal körning på väg. Den funktionen är tänkt för sämre underlag, alltså "terräng", i den mån nu en XC70 har där att göra.
Körde häromdagen på en skogsväg, oplogad med 10-20 cm snö/skare med is under. Samt smal och "brant"! Det blev brantare och smalare, så jag stannade där jag kunde vända. När vi sedan skulle köra hemåt dvs nedåt, kom jag på HDC (som jag använt endast vid sjösättning). Och blev imponerad. Alla i bilen tyckte jag kom ner utan bekymmer, men jag såg gula lampan blinka oavbrutet i 3 minuter. Innebar väl att systemet bromsade en eller flera hjul i stort sett hela nedfärden.
Kom sedan till plan väg och körde där det var spårigt med HDC. Hade ju gott om tid. Verkligen imponerande att kunna justera farten (0 - 10 km/h) med gasen. Rörde inte bromspedalen på hela nedfärden (som även gav hög puls. Ville ju inte sätta bilen 2 km från närmaste landsväg...).

Vad gäller huvudtråden tror jag att motorbroms är endast på fram? Och när det släpper fram, så går ju huvudsystemet in och bromsar framhjulet? Om det släpper bak, har jag ju en potentiell sladd på gång, och det vill jag undvika. Men om motorbromsen låser" drivande axel, är det jä-ligt halt och jag skulle själv gå ner i fart..
Användarvisningsbild
av apersson850
Verkar bara finnas "tro" om detta. Vid motorbromsning kan man förstås, precis som vid gaspådrag, detektera att det släpper på ett framhjul och då diffbromsa med skivbromsarna på vanligt sätt.
Det som ingen av oss riktigt vet är om bilen även drar till med den vanliga åtgärden vid en sådan slirning, alltså att dra till fyrhjulsdriften för att dela ut greppbehovet på fler hjul? Jag ser inte riktigt varför man skulle behandla det på olika sätt beroende på om man har mer eller mindre gaspådrag?
av ChristerN
Hej igen och tack för alla svar.
Lite skönt att känna att jag inte är ensam om att fundera på denna sak och mycket trevligt att läsa era funderingar om varför det är på ena eller andra sättet. Jag är imponerad över era kunskaper och även om ingen än har påstått sig VETA så har jag god behållning av era resonemang.
Så fortsätt gärna!

Du har köpt en bil som är förvä[…]

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste olje[…]

V90 läggs ner.

Intressant, ska undersökas. Vad söker[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Säger som till andra: Bor du kring Stockholms[…]