Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare alla Volvo-tokar!

Nu är de så att det är strax dax för besiktning på min pärla.
MEN, som vanligt med min tur så ska allt krabba i sista minut.... Och denna gång är det SRS-lampan som lyser konstant.
Jag kollade upp felkoderna och fick då fram följande:

2.1.2 - Airbag förare, avbrott eller kapacitans för låg
2.3.2 - Vänster Bältesförsträckare, avbrott eller kapacitans för låg
2.4.2 - Höger Bältesförsträckare, avbrott eller kapacitans för låg

Nu till min fråga, någon som haft liknande fel?
Vad gjorde ni åt det?
Vad bör jag göra?
Vad KAN vara fel?

"Edit: kan även tillägga att det satt en 740-ratt i när jag köpte bilen, alltså UTAN airbag, den har jag nu bytt ut mot en 940-ratt MED Airbag, men fick sedan dessa felkoder efteråt..."

Mycket tacksam för svar!
Mvh Alfredzzon
Om man pillar på någon SRS-komponent med batteriet inkopplat så brukar detta obönhörligen leda till felkod. Nollställ felkoderna och se om det hjälper. Nollställ igen, och se om det hjälper. (läs alla felkoder, läs igen, läs igen, nollställ, nollställ... dvs läs ut totalt nio felkoder och nolla två gånger :) och kanske testa att gå två varv moturs runt uthuset i månsken :lol: )

Det som också oftast händer när folk pillar med SRS-rattar är att man inte förstår att kontaktrullen i navet måste förspännas innan ratten monteras. Annars kan rullen stå i ett ändläge, och sedan går den sönder när man vrider ratten kraftigt första gången. Detta förklarar inte bältesspännarna dock.

Låg batterispänning och hjälpstart har också en benägenhet att i bästa fall störa SRS:en, i sämsta fall skada komponenter.
Srs lampan måste funka annars blir det problem i bes. Koppla om lampan till laddlampan kanske? Annars får du åka till Volvo och släcka den för 3-4000 kr (tror jag de tar) för felsökning och reperation.
Tungviktarn:
Ja de har sprängladdningar, jag har även rengjort kontakterna TILL Bältesförsträckarna :)

Sicnarf:
Jo, jag vet, du läste kanske inte mitt första inlägg så noga?

Har kikat på en annan 945 med det där med lampan, och slår man på tändningsläge 2 så slocknar lampan efter cirka 10-11sekunder och efter ytterligare 7-10sekunder slocknar de andra (oljetryck, laddningslampan m.m) men startar man bilen så slocknar allihopa på en gång.
Har även pratat med en besiktningsman och han sa att SRS-lampan får INTE slockna samtidigt som någon annan varningslampa.... Samt att på en kontrollbesiktning så väntar dom med att starta bilen tills lampan har slocknat, (om den nu har gjort de inom en viss tidsrymd...)

Mvh
Problemen löst!!
Satte dit motstånd på 2,2ohm till bältesförsträckarna och monterade en fungerande airbag-ratt! Så nu fungerar lampan som den ska, tänds vid läge 2 på nyckeln och släcks efter 10sekunder som den ska!
Tack för alla svar!
Mvh Alfredzzon :D
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Jag kopplade in kontakt C på CEM och kopplad[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]