Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rosenlorden
Upplever detta "fenomen" till och från också, fast med automat då. Är det batterirelaterat?? Startmotorn drar ju runt ordentligt o låter som tors hammare i styrka :lol: .. Eller är det bromspedal givaren kanske som inte känner av att man håller foten på den? Det brukar komma upp symbolen för att man ska hålla foten på bromsen när det inte startar startmotorn ??:-/
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Har faktiskt inte haft det här problemet mer. Det är att man inte trycker ner kopplingen ordentligt. Ja och i ditt fall borde det vara bromsen? :)

/ Kalle
Användarvisningsbild
av roadside
När jag nyss köpt min bil så fick jag liknande symptom efter ett tag. I med nyckeln ner med kopplingen, ett tryck på knappen och alla lampor tändes och reläna klickade till, men ingen start. Ett tryck till och den startade med full kräm på startmotorn. Hände kanske var 4-5 start.
Helt plötsligt förvann "felet" och har efter 3000mil aldrig hänt igen. Min teori är att batteriet var trött efter att bilen stått i bilhall utan underhållsladdning.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag fick ett nytt batteri när jag hämtade ut bilen. Jag tror mer på handhavandefel, att man inte är van vid bilen
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Hoppas det försvinner då.. Väldigt intermittent fel, tror inte i mitt fall på "handhavandefel". Då det händer då och då är man löjligt noggrann med att ha ganska rejält tryck på bromsen och trycka på "start" minst 2s! Men idag har det inte strejkat en enda gång, cirka 5 starter 8)

Inte en susning om skicket på mitt batteri - men hörde om en bekant som köpt någon slags diod remsa man kopplar över batteriet som visar styrkan? Verkar ju rätt smart för de som använder dieselvärmaren ofta och inte vet aktuell ladd status på batteriet.. Själv använder man inte alls ofta värmaren för tillfället dock..
av lundsbrunn
På min V70 08 var den också konstig när jag starta
Start morton gick lite långsammare och olika symboler som Abs å anti sladd
Kom fram fort sen försvan dom och det stog att dom va av..
På morgonen gör den så när jag kom till jobbet så stängde jag av å starta igen då starta den hur lätt som hälst
Men när jag sluta jobba å skulle åka hem så var den lika dan igen konstig vid starten...
Hade två gånger så tänkte jag att jag laddar batteriet då var det 50% kvar..
Är batteriet kast ??

Kan det vara fel på laddningen med?
Den verka ladda när jag åkte till jobbet..
Tror att batteriet är ej bytt sen bilen kom ut.

Men kan batteriet va slut eller börjar?
av AndS
lundsbrunn skrev:På min V70 08 var den också konstig när jag starta
Start morton gick lite långsammare och olika symboler som Abs å anti sladd
Kom fram fort sen försvan dom och det stog att dom va av..
På morgonen gör den så när jag kom till jobbet så stängde jag av å starta igen då starta den hur lätt som hälst
Men när jag sluta jobba å skulle åka hem så var den lika dan igen konstig vid starten...
Hade två gånger så tänkte jag att jag laddar batteriet då var det 50% kvar..
Är batteriet kast ??

Kan det vara fel på laddningen med?
Den verka ladda när jag åkte till jobbet..
Tror att batteriet är ej bytt sen bilen kom ut.

Men kan batteriet va slut eller börjar?
Ta och ladda batteriet för att se om problemen försvinner. Batteriet behöver inte vara slut och 5 år fixar ett batteri om man underhåller det lite, gäller speciellt bilar som har bränslevärmare.
av lundsbrunn
Jag ladda batteriet i 2 timmar det blir inte mer än 75%
Stänger jag av laddaren går den ner till 50%

Ska kolla om det finns vatten i den..
Tror den kan va en cell som är kass
Eller vad tror ni?

Ska byta batteriet
Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut från[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]