Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#738589
Hej!

Min familjs V70II 2.4D -08 startade inte idag när min mor skulle köra iväg med den. Startmotorn gick runt ett par slappa varv i början, men sedan la den av och efter ett par startförsök gav motorn bara ifrån sig ett klickande ljud, och strålkastarna tändes för att sedan släckas igen efter några sekunder.

Bilen har haft det här problemet förut - för ett halvår sedan startade den inte, det visade sig då att batteriet var urladdat och vi uppmanades att ta det lugnt med stolsvärme, radio, elbakruta och andra funktioner som drar mycket batteri. Det har vi också gjort sedan dess (använder nästan aldrig stolsvärme, sällan radio, aldrig värmebakruta) och därför är det mycket konstigt att batteriet, som det verkar, nu har laddat ur sig en gång till. Vad tror ni kan ha hänt? Kan det vara någon funktion som drar mycket ström som vi inte tänkt på? Vi använder oftast diesel/kupévärmaren innan vi kör iväg, men den borde väl inte dra på batteriet?
#738605
Smille skrev: Vi använder oftast diesel/kupévärmaren innan vi kör iväg, men den borde väl inte dra på batteriet?
Jo, det gör den i allra högsta grad. Tumregel - körtid med bilen minst lika lång som värmaren varit på, för att återladda batteriet.
Annars får man underhållsladda.

Om ni gör dessa förändringar kan ni lugnt använda stolsvärme, radio och värmebakruta.

Förutsatt att batteriet inte tagit skada av dessa urladdningar. Kanske måste ni byta. Särskilt om det är från -08.
#738783
Det där med att inte använda stolsvärme, radio osv är typiska uttalanden av folk som inte har en aning om vad dom pratar om..

När bilen är igång är det generatorn som förser bilens förbrukare med ström, INTE batteriet.

Vad som däremot är viktigt är förbrukare som är igång när motorn är avstängd som tex dieselvärmaren!
Och precis som Vojje säger så är tumregeln att alltid köra lika många minuter som värmaren varit igång för att det inte ska bli problem i längden.

Värmaren i sig behöver ström för att fungera plus att kupéfläkten är på när värmaren är på.
av rid54
#738795
Det är nog så att batteriet tyvärr kan ha tagit skada; det ska normalt inte laddas ur så djupt att det inte orkar starta bilen. Det som kan hjälpa är en "regenererande" laddning. Det finns särskilda laddare för sådant och det lär nog ta ett dygn, minst, att ladda batteriet seriöst.

Kör man med många stora förbrukare påslagna är det ju väldigt viktigt att generatorn/regulatorn är i toppskick för att orka med att hålla spänningen uppe, så att batteriet laddas trots att förbrukarna är igång. Har ni problem fler gånger kan det vara värt att kolla att systemspänningen är OK under normal drift (=körning med många förbrukare påslagna).
Mvh
/RID
#738821
Om batteriet blivit hårt urladdat många gånger och även fått vara urladdat kan det skadas, sk sulfatering inträffar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Blyackumulator
Det är också värt att kolla att programvaran till värmaren är av senaste version
Det var vanligt att värmaren fick ta "för mycket" av batteriet
Till det var batterierna på den årsmodellen för klena
Senare "trimmande" man både mjukvaran till värmaren, och satta in större och kraftigare batteri i bilarna
Till det kom även en batteriövervakningsmodul som håller koll på batteriet och dess laddning

Jag är tveksam om en laddare med regenerering gör någon större skillnad, även om reklambladen säger så

Ladda batteriet, men var beredd på att skaffa ett nytt, köp då ett kraftigare
Om det körs korta sträckor, dieselvärmaren används, batteriet är lite slitet, så underhållsladda en gång i veckan
Har man en batterieövervakningsmodul - en grej som sitter på kabel på minus sidan nära batteriet får man inte ladda direkt via minus polen, utan ska jorda på annat ställe - detta för att batterieövervakningsmodulen ska kunna känna av att laddning sker

Man ska naturligtvis kunna använda stolsvärmaren, radio, elbakruta, för som någon skrev, då bilen går så räcker strömmen till för allt det där, utan problem
#738902
Hej!
Tack för alla svar. Det visade sig mycket riktigt vara kupévärmaren som var boven. Volvo laddade upp batteriet (batteriet behövde inte bytas, enligt dem) och installerade mjukvara så att kupévärmaren slår ifrån om batteriet börjar ta slut. Tack för hjälpen!
#738971
Men ni kanske inte har löst problemet om det är korta körningar och att ni använder värmaren ofta.
Skaffa er en bra laddare och ge batteriet 2-3 laddningar under vinterhalvåret när ni använder värmaren, den laddar upp batteriet under en natt. En laddare för 500-1000:- är småpengar i det stora hela.
#739040
Om batteriet är 6år och man har dieselvärmare (som man har använt frekvent) då är det nog dags att byta batteriet.

Det finns en viss mängd av energiuttag i ett batteri, styrs av mängden bly, + andra ämnen ex Silver, Calcium, gallerstrukturen, kärlets utforming, antal i och åter-laddningar, tid på urladdningen, tid på åter-laddningen (korta körningar), bilens används mindre under en period (ex. parkerad i ett par veckor), temperatur, antal blygaller, etc.. = livslängd.
Ett bra sätt på att "öka" livslängden är att ladda batterier med en batteriladdare ett par ggr/år. (Tänk: Du sätter in 100:- på banken och EX nr 1: tar ut 10:-/månaden men du tillför bara 8:- i månaden i form av lön, då blir det slut på kontot,
EX nr 2: sätter bara in 5:-/månaden och dom får slut lite snabbare jämfört med ex: nr 1.
av rid54
#739053
Det finns spaltkilometer att läsa om blybatterier -kolla wikipedia, t.ex. I korthet är det väl så, att ett batteri som inte får några ordentliga laddningar under vintern, kommer att fara illa. Laddningar menar jag då specifikt med laddare, eller genom rejäla långåkningar. Om batteriet inte fulladdas med jämna mellanrum, sker s.k. sulfatering, som förstör delar av det aktiva materialet i batteriet. Allt verkar "normalt" för användaren, men i själva verket har batteriet avsevärt nedsatt kapacitet... och det märker man inte förrän man behöver denna kapacitet (exvis motorn krånglar vid start e.d.).
Mvh
/RID
spridare tätring

Hej Det är möjligt att kopparbrickan ha[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Typen av låsbricka kallas starlock.

lite fånigt fel men kul att det löste s[…]

Ardic 612D

Antar du menar 912,har bytt lager på 2st. H[…]