...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
PTV skrev:Hade Blackbirden ute i går på en längre runda och väl hemma igen på hemorten var där en bilist som svänger vänster rakt ut framför mig vid detta trafikljus trots att jag inte blinkade och då skulle rakt fram.Sparkade på svinets dörrsida där han trots detta valde att försvinna fort som ögat istället för att stanna till och bara be om ursäkt.Jag på hojen hade förmodligen hamnat på sjukhuset och idioten bakom ratten glömt allt till nästa gång han gör om dumheten.Nä, fy fan ...
Misstag gör alla, även riktigt dumma misstag, men att åka ifatt och sedan sparka på någons bil som hämnd är inget misstag utan ett medvetet val man gör. Hade någon gjort det på min bil bara för att jag gjort en dumhet, om än så allvarlig sådan, så hade den personen blivit bekant med begreppet "massiv vedergällning" :D
Som sagt i denna tråden så får man stå sitt kasst även för dumma beslut. Finns säkert något man kan bli anmäld för om man brukar våld på en annan bil när man blir arg. Inte bara trafikregler som kan ge straff :-)

Har tittat länge på en dashcam och diskuterat detta hemma och det blir nog att beställa hem en sådan, synd att den inte har hastighetsmätare bara :-)
Användarvisningsbild
av joel80
Finns ju sånna med GPS och hastighetsmätare också.. brukar kosta lite mer då. Jag vet inte om det alltid är så bra att ha hastigheten i bild.. hehe.. :)
Beror på om man är laglydig eller inte. Dock inte värt 1400:- extra :-)

Blir en sådan som länkade till för 1000:-. Bestämt det nu :-)

Pratade med Volvia precis. Motparten har inte skickat in uppgifter ännu...
Sedan sa dem att det är väldigt svårt att bedöma krockskadorna mot en viss hastighet. Så länge det inte finns vittne till hastigheten så kommer den parametern troligen inte ens finnas med tyvärr. Svårt att bevisa en hastighet sade hon.
Trodde verkligen jag skulle få tillbaks bilen idag då den var inne på slutfasen, dvs hjulinställning. Åkte från jobbet några minuter tidigare i tron att allt var ok.

Väl där så fick jag beskedet att dem märkte att fjäderbenet också fått sig en smäll som bara syntes vid mätning, suck.
Blir nog ingen bil innan Påsk...

Blir det verkligen så här mycket skador av en MC som håller max 20 km/h? :-)
Användarvisningsbild
av joel80
Kalla verkstadskillarna till rättegången som vittnen! :)
joel80 skrev:Kalla verkstadskillarna till rättegången som vittnen! :)
Haha :-) Skall faktiskt prata med mekanikern sedan när jag hämtar bilen vad dem anser.
Skall ringa Volvia idag igen och kolla hur det går med vållande delen.

Hur länge kan man egentligen vänta med att skicka in skaderapport ett? Känns ju knepigt att motparten inte gjort det ännu?
Användarvisningsbild
av vetten
Med tanke på att han dröjer med att skicka in sin anmälan så kanske han inte har rent mjöl i påsen. Hojen kanske inte ens var påställd och försäkrad, tycker du ska kolla det är ju ganska enkelt om du har regnummret.
Japp Den är skattad å besiktigad. Då är den iaf försäkrad med minst trafik för den får man ju automatiskt om man inte tecknar försäkringen i tid, å dyrt blir det.

Mailade Volvia idag och lade fram mina tankar så att det finns i skrift och inte bara muntligt.

Men om vi leker med tanken att nått inte stämmer och han drar ut på det, är det något som jag kan förlora på det eller han vinna på det? Knappast att hans försäkringsbolag hjälper honom att "fuska" iaf.

Frågade faktiskt det i mailet också hur länge han kan vänta... Borde ju ligga i försäkringsbolagens intresse att bli av med ärendet så snabbt som möjligt för det handlar ju om väldigt stora summor totalt.

Fick hem min bil idag också! Fan va nöjd jag är! Tyckte dem sa att det blev totalt 78.000:- att laga min bil.
Även motorhuven fick bytas :-)

Frågade när jag hämtade ut bilen om en MC i 20km/h verkligen skadar såpass mycket och det trodde dem verkligen inte.
Önskar jag kunde skicka en fråga till Volvo eller dylikt å fråga om skadorna...

Edit:

Enligt TFF (Trafikförsäkringsföreningen) så har man HELA 3år på sig att anmäla en skada! Det är ju helt absurt... Varför ens vänta? :)
Var glad att det inte gick i 29 km/h, då är vi uppe i sådana hastigheter som Euro NCAP testar...
Då handlar det enbart om att de som sitter i bilen skall överleva krocken - att bilen skall gå att reparera efteråt är ointressant. Det är trots allt bara en plåtburk.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]