Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LILAB
Är på väg att beställa en ny V60.
Kravet är Automat/Powershift.
Det stora frågan är vilken som går billigast (lägst förbrukning)?
Kör ca 5-6000mil per år så förbrukningen spelar en stor roll för mig.
Användarvisningsbild
av joel80
Förbrukningen skiljer säker nästan en dl/mil.. även om volvos siffror säger annorlunda.
Så prioriterar du förbrukningen högt och inte kör så våldsamt kan D2:an vara ett alternativ även om man inte kan busköra med den.
av JohnB
Jag har föregångaren till D2 i min C30 och den räcker till och det går att nå fartspärren på 190 utan problem. Det är faktiskt inte i högre hastighet man retar sig på att motorn saknar kraft utan i stadstrafik med kökörning då man får växla ihjäl sig om man har manuell låda. Jag tror faktiskt att D2 med powershift kan vara en rätt "lagom" motor. Jag har däremot inte kört någon. Däremot har jag kört D3 aut och det var en trevlig kombination. När det gäller förbrukning är det svårt att säga. Min C30 1.6d drive man har snittat 0.52 på 3500 mil sedan jag köpte den aug 2012 och då kör frugan försiktigt och jag som en biltjuv... Hursomhelst är det låååångt från av Volvo uppgivna 0.38 blandad körning.

/John
av perhall
D3 manuell drar nog betydligt mindre än D3 aut i praktiken.
D2 manuell i V70 kan man få upp i 200 mätaren utan problem... men de är sega, brukar ju mätas till 0-100 14 sek i tester...
Jag skulle ha valt en D3 manuell, ganska låg förbrukning (dock högre än D2), tystare och mjukare motorgång, mycket mer kraft, längre serviceintervaller...
PH
Användarvisningsbild
av ziaal243
Jag har kört v70 d2 och d3 aut , båda låg på 0,6l/mil. Dock var det hyrbilar båda fallen. Osäker om det sitter samma motor på v60 som v70
av Twendor
D3 :D
Prøvekjør er mitt tips.

Jeg har kjørt ca 4000 km med D3 manuell(V40) snittforbruk på 0,56.

Lykke til mvh Twendor
av perhall
Nu ser jag att det står aut i rubriken så klart att du ska ha en aut. PS-lådan i D2 är nog lite effektivare än lådan i D3 så det skiljer kanske 10-15% i förbrukning. Men D3 aut går bra mycket mer kraftfullt och mjukt än D2 aut!/PH
av Petzzon
Jag hade gått på D3, även vid dom körsträckorna du nämner är kostnadsskillnaden inte så stor, handlar om ca 500:-/månad om du har bilen privat, jämfört med kapitalkostnaden för en ny bil är det försumbart. Är det tjänstebil och du har bränsleförmån är det ännu mindre pengar vi pratar om.
av MattiasD
Övervägt T3? 20000 kr billigare än D2, och hela 40000 kr än D3. Förbrukning på 0.6-0.7 l/milen torde detta vara det mest ekonomiska alternativet (om det är den ända viktiga egenskapen för dig). Men det finns en rad andra fördelar med valet också.

Hivade upp Teslan på domkraft idag i nå[…]

Lövets XC70 -05 - Godkänd!

Intressant, funkar dessa lampor på[…]

VOC strul

Verkar funka igen

Är du säker på att kamremmen inte […]