Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tack för alla svar. :D
Vart skeptisk till Julas Big Red 2ton efter all negativ kritik på nätet. Lämnade tillbaka den idag, och köpte Kamasa Tools 2ton från Bilia. Den är på kampanj nu. Frågade en snubbe som jobbade på tillbehörsbutiken i Bilia Nacka om han i ärlighetens namn kunde ge ris eller ros till Kamasan. Snubben var tyvärr ytterst lam och ointresserad av att ge bra service. Vart till verkstaden på samma ställe en halvtimme senare för att få ett stenskott åtgärdat. Blev emottagen av en riktigt trevlig och serviceminded mekaniker. Frågade honom om "bu eller bä" för Kamasan, samt vart man placerar den såkallade sadeln. Han sa att det är en riktigt bra domkraft, och behåller sig så om man luftar, samt byter olja en gång om året på den (två hjulskiften per år). På V70N ska man placera och lyfta bakom framdäcket (vid en plan yta), samt bakom bakdäcket (rund yta) Sätt inte sadeln på en gummigrej som ligger vid sidan av den runda ytan. Bra med en hockeypuck eller Jackpad emellan så man skonar lacken på bilen.
av Andis
Efter diverse domkrafter som sjunkit och inte hållit uppe bilen.

Råka jag ut för en riktigt läskig domkraft. En så kallad race domkraft i aluminium. Även den sjönk som alla nomame domkrafter har gjort för mig. Men till det läskigaste.

NÅGOT GICK AV I DEN OCH BILEN STÖRTA NER HELT UTAN FÖRVARNING

Som tur var satt däcket på fortfarande.

Efter det håller jag verkligen med alla sagt i alla tider mecka aldrig utan att palla under bilen med något under.

Samt för mig blir det hädanefter bara märkes domkrafter. Så less på dessa sjunkande domkrafter samt den här sista episoden var läskig den såg så stor och stabil ut dessutom inte speciellt billig betala 2000 kr för den.

Kamassa domkraften låter intressant ska nog kika på Volvo vad det är.
Annars har jag hittat en Bahco domkraft jag är frestad på :-) dock lite stor och tung men säkert rejält pålitlig hoppa jag.

Var rädda om er mecka försiktigt.

Med vänlig hälsning,
Andis
Mer än märke verkar det som att ska man ha något som håller ska man ha en tung sak... Typ en 50-60kg klump som är lagom kul att kånka runt på :roll:
Fördelen är att dom har, i normala fall, rejäl(a) cylindrar som inte tappar trycket så lätt och ej heller behöver jobba arslet ur sig för att orka hissa upp bilen, vilket medför mindre risk för läckage osv.
Sen är dom (i regel) rejält byggda också, så i normala fall behöver man inte oroa sig för att den ska vika sig eller något sådant. Längden på dom går att dom står extremt stabilt utan rist att resa sig i framkant också, som många mindre kan göra.

Men som sagt... en 50-60kg domkraft kastar man gärna inte runt med bara så där, vilket då blir ett problem för många med trånga garage t ex (inkl. mig själv... annars skulle jag köpt en sådan).

Race-domkrafter har jag också hört mycket dåligt om. Vikten och storleken på dom är ju väldigt tilltalande, men man vill ju gärna inte att bilen ska rasa ner som i Andis fall direkt.
Jag har även hört att vissa har vikt sig, "exploderat"(för högt tryck i cylindern) och spruta ut olja, handtag som gått av osv osv..

Ska man ha en race-domkraft som håller verkar det som att man lär punga ut bortåt 5-siffrigt, och vilken privatperson är villig att göra det för lite småmeck samt 2 däckbyten per år? Inte många iaf...
@ Andis. Ja, verkligen trist och läskigt. Läste någonstans här på denna sida om en gubbe som blev krossad under sin 240 för ett par år sedan. Hans fru som hittade gubben enligt skribenten som var sonen till grannen, till gubben.
Kommer att ha pallbock som komplement när jag byter däck. Krypa under en bil vågar jag absolut inte då jag har klaustrofobi.
Ett annat tips för säkerhet är att lägga ett däck under bilen (vid tröskeln) om det går.
Jo, det är överkurs att betala femsiffrigt för två däckskiften per år. Däremot är det värt att byta olja och lufta domkraften en till två ggr per år.
Meka försiktigt ni också mina vänner :)
Hade ju varit bra om du vetat märket @Alfredo :)

Ska själv köpa garagedomkraft. Det blir ju lite pengar av det ändå, så snikar in med några frågor - hoppas ok.
* En del av de mindre har lite mindre "lyftskopa" eller vad man skall kalla det. Är det att föredra med större?
* Man lyfter ju aldrig hela bilens vikt, finns det anledning ändå att gå över 1,5 T? Kan tänka mig att t.ex. problemet med sjunkning blir mindre vid högre kapacitet.
* Vilken höjd skall man sikta på för att täcka in de flesta behoven vid "vanliga" bilar?

Någon som har lite erfarenhet?
Ska se om det står nåt namn, men bilen är så låg att Jag inte kommer under med den, måste köra upp på ett par brädstumpar innan lyfet. Med vinnter hjulen kanske det går att lyfta utan bräder, följde med ett verktyg som ser ut som en halvmåne som det ska gå att höja bilen så det inte skrapar i på övergängsställena.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Gillar formspråket starkt! När bilen bl[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]