...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mrsniper
Brainded skrev:
mrsniper skrev:cyckelister borde gå en utbildning. Jag höll på att köra på en i dag. Han bara cycklade rätt ut framför mig på övergångsstälet fast han såg att jag kom. De var på håret att jag han stanna. Som tur var hane jag ingen bakom mig.

:evil: :evil: :evil:
Fast kikar man på vissa bilister så verkar inte utbildning hjälpa (S)
Har de senaste tre veckorna när jag cyklat hem på eftermiddagen hållit på och krockat två ggr, båda gångerna med en taxi som fullständigt struntade i trafikreglerna. (H)

/Anders
Ja det fins sådana också. Spesielt TAXI förare dom är int kloka i bland.
av Staef
Haha.. en mycket korkad regel eller vad man nu ska kalla det är regeln om att man måste ha bilbälte när man sitter på en plats där det finns bilbälte. Men det hur bra som helst att ha en ungjävel i knäet utan bilbälte.

Totalt misslyckat. Det borde definitivt vara förbjudet att ha fler passagerare än vad det finns säten och bälten till tycker jag :)
Användarvisningsbild
av Brainy
Staef skrev:Haha.. en mycket korkad regel eller vad man nu ska kalla det är regeln om att man måste ha bilbälte när man sitter på en plats där det finns bilbälte. Men det hur bra som helst att ha en ungjävel i knäet utan bilbälte.

Totalt misslyckat. Det borde definitivt vara förbjudet att ha fler passagerare än vad det finns säten och bälten till tycker jag :)
Driver du med mig? i regbeviset på min bil står det ju att jag bara får ta 4st passagerare så jag har svårt att tänka mig att jag skulle få ta upp en obältad unge i knäet oavsett om vi var färre än 5st i bilen eller ej.
/Anders
av Staef
Möjligt att det står så i bilens reg men leta du genom den del av lagboken som behandlar ämnet. Jag hade körteori lektionen för mindre än två månader sen så :) Instruktören tog upp just detta. Jag är ganska så säker. Men det är sjukt. Det enda som begränsar är bilens totalvikt elelr vad det nu heter :)
Användarvisningsbild
av Ramon
Man får sitta fler än fem personer i en personbil, MEN samtliga bälten måste då användas. Är riktigt säker på detta då jag blev stoppad av polisen i julas på grund av en alkoholkontroll. Då satt vi sex personer i vår v70N och polisen påpekade detta och sa att det kostar 600kr per skalle för dem som inte har bälte på sig fast det finns lediga...

Sen så finns det ju någon lag som säger att man inte får sitta fler än x antal personer i en personbil, annars räknas det som en minibuss eller hur det var, bilen räknas i alla fall inte som personbil då, så det är inte bara totalvikten som avgör detta.
Användarvisningsbild
av Brainy
Du menar att hade ni varit 6st och de fem som kunde använt bälte hade använt detta så hade inget hänt?
/Anders
Användarvisningsbild
av Ramon
Japp, exakt det jag menar, för det var så det var. Vi satt sex personer i bilen, fyra i bak. Samtliga fem som kunde ha bälte på sig hade det, förutom en då för det finns ju bara fem bälten... Som sagt blev jag stoppad på grund av alkokontroll, men polisen såg att vi satt sex i bilen, så han kollade så att alla bälten som kunde användas, användes, vilket alltså var fallet, så farbror blå sa att det var klokt, för annars hade det vart 600kr/skalle som inte hade bälte på sig fast det fanns lediga...
av grip_nichlas
Ramon skrev:
Sen så finns det ju någon lag som säger att man inte får sitta fler än x antal personer i en personbil, annars räknas det som en minibuss eller hur det var, bilen räknas i alla fall inte som personbil då, så det är inte bara totalvikten som avgör detta.
det räknas som buss om det är nio eller flera passagerare, (finns inget som heter minibuss i lagen)....

Man får sitta fler än fem personer i en personbil, MEN samtliga bälten måste då användas. och sikten får ej skymmas för föraren, max en extra fram på passagerarsidan, givetsvis ingen i förarens knä...
Senast redigerad av 1 grip_nichlas, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Ramon
det räknas som buss om det är nio eller flera, (finns inget som heter minibuss i lagen)....
Så var det ja, bra att du rättade mig...
Användarvisningsbild
av Brainy
Kanske inte någon trafikregel men korkat var det!

Är 100meter hemmifrån och ska bara passera ett rondellbygge och sedan köra in på min väg när det kommer ut en hjullastare framför bilen och börjar skära upp asfalten, tänker inte så mycket på det utan slår av motorn och väntar på att han ska bli färdig så jag får köra förbi.

Efter fem! minuter så börjar killen i hjullasten att vifta till mig att jag ska vända om och ta en annan väg, vid det laget var det från mitt håll en kö på 150-200meter och det var rejäla köer även från de andra hållen.

Då blev jag riktigt irriterad eftersom det innebär en omväg för mig på c.a 7km och framför allt att de inte satt upp några skyltar som visade att de skulle spärra av vägen och heller inte hade någon som talade om det för oss i kön under de 5min jag satt och väntade.

Hade de satt upp skyltning i tid så hade det inneburit en omväg på 200meter för mig.

Iaf så vände jag om och parkerade vid första bästa tillfälle och gick hem, klockan var f.ö 18:30 så det var ingen normal tid för ett vägarbete.

Måste man inte dirigera om trafiken om man ska blockera vägen?

/Anders

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]