Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Därför att Volvos/orginaldelar håller lika bra och länge som en piratdel. Ibland får man kvalité men ibland betalar man för all reklam som ex Mobil:s oljor eller Castrol:s för den delen. Var och en lägger pengar på det man anser sig ha råd med.
Hm..har köpt allt till oljebyte, men när jag skall bort med oljepluggen har förra ägaren gjort den rund genom slitage med fel verktyg.
Hur bär man sig bäst åt för att få bort pluggen, vet inte om rörtången kan fästa kring det som är kvar av pluggen.
Såga en skåra och försöka skruva ur den?
Annars blir det ju att ta loss filtret och sedan leva med att det blir 1 liter (?) olja som inte byts...?

Eller annat?
dieselmagnus skrev:Jag köper Shell Helix ultra 5w40 på Ica Maxi 399kr 4l. Det är en utmärkt olja. Du behöver ett oljefilterverktyg till ditt oljefilterhus. Finns att köpa på biltema för 35kr och mekonomen för ca 100 lappen. Nej det är ingen skillnad på oljefilterkvalite mellan Volvo mekonomen. Tror det är samma.
Det enda du behöver ta bort är hasplåten som skyddar motorn.
Är denna olja ACEA A3 klassad ?
av Andis
Freelander skrev:Hm..har köpt allt till oljebyte, men när jag skall bort med oljepluggen har förra ägaren gjort den rund genom slitage med fel verktyg.
Hur bär man sig bäst åt för att få bort pluggen, vet inte om rörtången kan fästa kring det som är kvar av pluggen.
Såga en skåra och försöka skruva ur den?
Annars blir det ju att ta loss filtret och sedan leva med att det blir 1 liter (?) olja som inte byts...?

Eller annat?
Köp en ny plugg innan.

Sen blir det lite tids ödande men fila den till en storlek mindre i dimension och ta en sex kantig hylsa och lossa med ha även tum hylsor med kan vara bra att ha.

Ska man gå in på mer special sätt att lossa den på, så finns det special hylsor med som massa metall piggar i som trycks in och formar sig efter mutter och sen kan du lossa den. Har importerat en sån hylsa från staterna för ca 15 år sen så kommer dessvärre inte ihåg vart jag fick tag i den.

Biltemas art nr 20323 avdragande för oljefilter fungerar mycket bra på bensinarna dom flesta med insats filter. Kostar 50 kr rekommenderar den typen av verktyg för att lossa filtret. Även om det går med en klo avdragande men blir fula märken då.

Med vänlig hälsning,
Andis
Kanske en dum fråga, men ska insatsfiltret ha en bestämd placering i hållaren?
Alltså kan man vända filtret "åt fel håll"? :oops:

EDIT: Är denna Biltema olja att rekommendera till min 2.5T -04
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... W40-36909/

Ska enligt instr.boken ha ACEA A3, vilket denna uppfyller till bra pris.
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]

Tycker det hör hemma här och jag tycker […]

För att se dom behöver du lyfta upp, ta […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]