jbl skrev:Nån som vet när det är dags att byta ut batteriet om man tänker på spänningen.
Laddat mitt och mätte efter ett dygn och då låg det på 12.69V. Efter ytterligare ett dygn så är det nere på 12.64V. Det är ju trots allt rätt mycket tappat på ett dygn.
Batteriet är fyra år.
Ditt batteri är i bra skick. 8)
Det är normalt att man har lite läckström (från klocka, larm etc. ) som drar ur batteriet och sänker polspänningen något men i och med att kapaciteten är så stor på ett bilbatteri är det i allmänhet inget som helst problem. Även om du inte har anslutet batteriet till batteripolerna och mätt efter ett dygn så självurladdar det en aning, vilket märks mest när det är nyladdat. Helt i sin ordning.
Allmänt för att kolla batteriets skick:
Prova ladda med en batteriladdare och mät polspänningen efter 6h och mät polspänningen på batteriet eller syravikten i cellerna.
Har man ett "öppet batteri" så kan man mäta syravikten.
Det är viktigt att mäta samtliga celler så att ingen avviker.
Syravikten ändras beroende på hur pass laddat batteriet är och med omgivningstemperaturen.
Låt batteriet stå fritt och oanslutet i minst 6h efter laddning.
Generellt:
Full laddning (mer än 25gradC): 1,210-1,230
Full laddning (mindre än 25gradC): 1,270-1,290
70% laddat (mer än 25gradC): 1,170-1,190
70% laddat (mindre än 25gradC): 1,230-1,250
Urladdat (mer än 25gradC): 1,050-1,070
Urladdat (mindre än 25gradC): 1,110-1,130
Variation mellan celler > 0,040 medför att batteriet bör bytas ut.
Har man ett "slutet batteri" kan man istället mäta polspänningen.
Fulladdat batteri har >12.72 V
90% är ca 12.64 volt.
Polspänningen 12,2-12,4V = batteriet delvis urladdat.
Polspänningen är lägre än 12,2V är batteriet urladdat.
Det allra bästa är att göra ett urladdningsprov på batteriet men metoderna ovan fungerar för de allra flesta dödliga.
Alternativt kan man köpa/låna en belastningsprovare för att kolla skicket.
Observera att s.k. GEL-batterier har något högre polspänningar vid samma laddningsgrad än vanliga slutna och öppna batterier.