Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
swemax skrev:Bokade en V60 PIH MY14 i onsdags nu blir det en låååång väntan, prel så ska den lev i okt-nov
Avundsjuk... :)
Vad får du betala? Har dom sänkt priserna till MY14 något från MY13?
av perhall
joel80 skrev:Fast om man kör typ 4 mil per dag och har möjlighet att ladda under natten bör man få riktigt fina siffror..
Exakt! De flesta har ju inte mer än så till jobbet!!
PH
Användarvisningsbild
av Guru
swemax skrev:Bokade en V60 PIH MY14 i onsdags nu blir det en låååång väntan, prel så ska den lev i okt-nov
Vilken färg? Tittade på en V60 PIH MY14 i den nya blåa färgen förra veckan. Riktigt snygg!
av MrNorth
Min fundering gällande hybrider: är det inte så att inköpspris (runt 600') + värdeminskning + batterikostnader vida överstiger vad man sparar i faktisk bränslekostnad och subventionerad fordonsskatt, supermiljöbilspremie (40') och ev gratis parkering?

Jag hade gärna köpt en plugin-hybrid men för priset av en sådan får jag ju två st v60 med D3 motor...
/S
Användarvisningsbild
av Guru
MrNorth skrev:Min fundering gällande hybrider: är det inte så att inköpspris + värdeminskning + batterikostnader vida överstiger vad man sparar i faktisk bränslekostnad och subventionerad fordonsskatt, supermiljöbilspremie och ev gratis parkering?

/S
Utan att räkna på det är mitt spontana svar ja! Gissar att kalkylen är lika dålig för Teslas modeller och även Fisker Karma men de säljer ändå. Tror inte att det är ekonomin som är den avgörande faktorn när man köper V60 hybrid.
Gissar att många av dessa bilar ändå inte är privatköpta. Och de som privatköper dessa bilar väljer knappast mellan en vanlig V60 och en V60 hybrid, mer troligt mellan V60 hybrid och något tyskt märke i samma prisklass och då jämnar det ut sig. Tror heller inte speciellt många av nybilsköparna av V60 hybrid fortfarande äger bilen då det så småningom är dags för batteribyte.
av Jelasto
Absolut så är kalkylen rent ekonomiskt inte fördelaktig överhuvudtaget. För egen del handlar det bara om minskad miljöpåverkan samt kul teknik. Sen har den halva förmånsvärdet mot min förra tjänstebil så det "känns" som en besparing :-).
av swemax
Även för mig handlar det om en tjänstehoj och förmånsvärdet blir ju väldigt trevligt
Men, faktum är att även för företaget blir det inte så dyrt på sista raden
En Audi A6 avant 2,0tdi med automat, bränslevärmare, drag & sportpaket med serviceavtal (och då är det kampanj på sport paketet & service) blev efter alla kostnder endast ca 80kr dyrare per månad.
Restvärden satta enligt ÅF's rekomendationer

Kalkylen ser nog liiite annorluda ut för ett privat ägande
av swemax
Får väl lägga till att jag gärna hade sett en PIH med en mindre diesel & DSG låda 0-100 på 6,1 är ju roligt men inte nödvändigt

Tyvärr låter det ju som nuvarande utförande är väldigt törstig vid långfärd?

Körde min 07 XC90 D5 aut på ca 0.8 vid långfärd minns ej snitt & 2010 XC70 D5 Man på 0,73 i snitt

Pröjsar soppan själv så för att slippa putta in slantar själv vid tjänstekörning behöver man ner under 6,5kr milen i dieselförbrukning :(

När skall dom förövrigt ändra det skattefria beloppet, har ju varait samma i tusen år och bränsle har ju inte blivit billigare precis

Nåja, sparar väl en krona eller två t&r kontoret ~5mil och övrig kortkörning så det jämnar förhoppningsvis ut sig :D
Användarvisningsbild
av Jesper1
Eftersom det är en supermiljöbil så tror jag att du får dra av 9,5 kr/mil istället för 6,5 kr/mil som gäller för dieselbilar. Kolla upp detta.
Användarvisningsbild
av joel80
Räknas inte D6 fortfarande som en Dieselbil? Isåfall är det 6,5kr som gäller. Eller räknar man den som en elbil?

Skatteverket:
Om du har använt förmånsbil för tjänsteresor och betalat allt drivmedel själv, kan arbetsgivaren betala en skattefri bilersättning med 6,50 kronor per mil för diesel och 9,50 kronor per mil för annat drivmedel. Har du fått en högre ersättning ska du deklarera det överskjutande beloppet som lön.

Edit:
Jag rättar mig själv! Det är 9,50kr som gäller!

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... ersattning
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 23

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]