Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Dimitri
Hej!

Köpte Julas garagedomkraft Torin Big Red 2ton för kampanjpriset 299sek idag. Jag undrar om den duger till att lyfta minV70N för att skifta däck. Kan jag placera garagedomkraften på bilens lyftfästen där originaldomkraften ska sitta? Bör jag säkerhetsstötta bilen med pallbockar?
Mvh, Dimitri.
Användarvisningsbild
av joel80
Inte behöver du extrastötta bilen för att byta däck... Ska du mecka och ligga under bilen kan det däremot vara en bra idé.

Själv är jag sjukt sugen på en elektrisk..
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... ton-15367/

Fattar att det inte är superkvalité, men nog ska den väl kunna funka för hjulbyten under några år. :)
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag köpte en billig 2 tonare på Rusta, den håller inte uppe bilen längre tid. Inte lita på så därav alltid palbockar under. Visst duger den byta däck med men inte till mycket mera :roll:
Dimitri skrev:Hej!

Köpte Julas garagedomkraft Torin Big Red 2ton för kampanjpriset 299sek idag. Jag undrar om den duger till att lyfta minV70N för att skifta däck. Kan jag placera garagedomkraften på bilens lyftfästen där originaldomkraften ska sitta? Bör jag säkerhetsstötta bilen med pallbockar?
Mvh, Dimitri.
Jag funderar själv på att köpa något liknande. Hur hade du tänkt göra med infästningen för domkraften? Julas domkraft verkar ha annat fäste än den domkraft som följer med bilen. Räcker det att stoppa emellan en sådan där skumgummibit?
Tack för era svar. Den elektriska ser smidig ut.
Har haft min V70 nu i en månad. Såg min grannes V70 rulla av originaldomkraften när han vevade upp den i somras :(
Är originaldomkraften att lita på?

LLesrof, Tänkte att jag skulle lägga fästet med en jackpad under ramen bakom däcken? Jag kanske gör fel??
Bytte alltid däck på min förra bil som var en Toyota Rav4 med originaldomkraften. Smidigt och tydliga lyftpunkter. Bilen lyftes snabbt och stabilt. Vet inte om jag kan lita på V70 efter att ha sett grannens v70 rulla av domkraften?
Din granne måste väl ha glömt parkeringsbromsen? :-O) Naturligvis måste man ju också se till att underlaget för domkraften är plant och stabilt. Det gäller ju för övrigt alla domkrafter och pallbockar.
av Droopy
Jag skulle personligen inte lita en halv sec på en 2T donka för 299:- men så är jag ochså lite skadad vad det gäller verktyg då jag jobbar på mekverkstad och då är endast det "bästa" gott nog.

Den gör förmodligen sitt jobb.
Jag köpte en domkraft för 199kr (2t) för massa år sedan. Den har väl fungerat bra till däckbyten osv, men nu börjar den ge upp när man ska hissa upp högre t ex när man ska under bilen.

För att byta däck kommer den där fungera helt ok. Det är möjligt att du bara kan lyfta ett hjul i taget, det får iaf jag göra. Inte en suck att den orkar lyfta hela sidan :P
Om du ska göra arbeten under bilen t ex, så kommer du snabbt inse att 36cm lyfthöjd är på tok för lite (såvida du inte är anorektier såklart :P ).

Men som sagt, för däckbyten kommer den funka helt ok.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]