Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sunschreem
Volvo_740_GLT skrev:
Sunschreem skrev:
Volvo_740_GLT skrev:Färgen på oljan är grön som den ska vara och rätt nivå. Kan det vara pumpen som suger luft någonstans eller att pumpen håller på att ge upp. Det som är konstigt att det kommer efter ett tag.
Är ju inte omöjligt att den håller på o ge upp, Om du slakar multiremmen ett ögonblick, glappar hjulet något?

Kan tillägga att byte igentligen inte är sååå svårt. Jobbiga är att du måste ha samma färg på etiketten som på den du vill stoppa dit. Finns tre st färger. När jag skulle byta på min tdi så hade vi ett helvete o hitta rätt etikett. Sluta med att vi satte dit gammla pumpen igen efter att ha våldat lite mycket på den beg ja köpte. I det stora verkar det som skiljer pumparna åt bara vara själv plasthuset o anslutningsplaceringarna på den samt hjulets diameter. Kan tillägga att det är ett helvete o släppa hjulet o att vi tillslut gav upp :P
Vad menar du med rätt etikett? Det kanske är skillnad på servopump på en TDI eller bensinmotor?
Ja det skiljer två saker vad kag förståss, samt har bensinare 2 olika
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Lucif3r skrev:Dom 2 olika är väl beroende på vart man har servo oljebehållaren, vid pumpen eller vid expansionskärlet. En -00a bör ha den vid expansionskärlet.

Rätta mig om jag har fel men alla tre drivs av multiremmen? Och vad jag sett så sitter alla kärl ihop med pumpen?

Tror snarare att kärlen har olika anslutningsställen och ev. Annan skiva
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Kärlen är kopplade till pumpen, men ansluts på olika sätt. Anslutningarna skiljer också.
Alla servopumpar drivs av multiremmen, och sitter på samma plats.
Pumparna är olika - dels finns det olika skivor, och dels får den med tanken på pumpen inte plats med det "raka" insuget. Så pumpen till det raka insuget har andra anslutningar samt kärlet flyttat till mellan databoxarna och expansionskärlet.
Hur och när skivorna skiljer vet jag inte, men det finns olika iaf.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Lucif3r skrev:Kärlen är kopplade till pumpen, men ansluts på olika sätt. Anslutningarna skiljer också.
Alla servopumpar drivs av multiremmen, och sitter på samma plats.
Pumparna är olika - dels finns det olika skivor, och dels får den med tanken på pumpen inte plats med det "raka" insuget. Så pumpen till det raka insuget har andra anslutningar samt kärlet flyttat till mellan databoxarna och expansionskärlet.
Hur och när skivorna skiljer vet jag inte, men det finns olika iaf.

Ja juste det det finns den varianten med ju. Då blir det ju fyra pumpar totallt. En till tdi, 2 till 140 resp. 170 äldre bensinare. Samt den för "nya bensinmotorn".

Vad jag vet har skivorna samma bred, men dom skiljer som sagt i diameter. Tdi skivan är större än till dom äldre bensinarna har jag för mig.
Har nu bytt servopump och ny olja i. Körde cirka 3 veckor sedan började servon att låta igen.. Fattar inte vad det kan vara?
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]