Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Avuriel
Hejsan
Jag hade lite otur igår (inatt) att jag kanade ut och slog emot en trotoarkant i en rondell då det var extremt halt.
Resultatet var till synes först inte så farligt, jag såg inget speciellt. Körde ett par meter och stannade, gick ut och kollade. Såg inget först. Körde vidare en motsvarighet på ca: 5 km. Stannade och gick ut då jag tänkte att ''nej jag kollar igen för säkerhets skull'' och då såg jag att det var en bit på 15 cm av ''kanten mot däcket'' som knäckts av helt. Det är dock fortfarande luft i däcket och jag kände inget i ratten när jag körde. Däremot körde jag ganska sakta på grund av halkan. Fälgen behöver jag garanterat byta, däcket kanske har klarat sig. Men kan det vara att andra grejer fått sig en kyss? typ hjulinställning eller stag eller nåt sånt?

Jag ringde Volvia idag och anmälde skadan och fick då reda på att Självrisken blir 6800 om jag väljer att utnyttja den. (skandalöst hög) Jag tror inte jag behöver bärgare till verkstaden, tror jag klarar att köra dit 50 lokalvägar däremot är det ca: 20 km dit.
Jag fick förslaget att jag kanske bara borde köpa en ny fälg och sätta dit och betala det istället för att nyttja försäkringen om den nu är billigare. Vad jag är osäker på däremot är vad händer om jag gör det och det visar sig att jag måste fixa massa annat också?

Sen vet jag ju inte var en Matres 16'' kostar styckpris heller.

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 0684_o.jpg
Användarvisningsbild
av Avuriel
Oj, det var ju inte dåligt. Jag har sökt på nätet efter Matres fälg men inte hittat. Hur hittade du denna så snabbt?
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Hehe, jag vet vart jag ska leta.

Ring JB imorron 036-39 44 50
Uppge antingen W1055324 eller W1055323 eller W1055322

Be dom skicka fäljen på en halvpall väl emballerad så blir den inte skadad.

Nej jag jobbar inte där men man skulle nästan kunna tro det :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Avuriel
Jag måste nog rulla ner bilen till Volvo verkstad iallafall för en skadebesiktning då jag inte vet om det är annat som fått sig en kyss, typ hjulinställning eller något i den riktningen. Jag är dessutom ganska utsatt att vara utan bil i en vecka. Jag har dock 75% oavsett på hyrbil från Volvia.

Jag vet inte, det kanske är smartast bara att köpa fälgen och be dom skifta däcket på min lokala mack verkstad för en hundring. (Jag tror däcket klarat sig utan större skada) eller om jag åker in till Volvo. Jag har aldrig råkat ut får nåt sånt här förr...
Användarvisningsbild
av Perra83
Åk till en däckfirma och få däcket överkrängt på nya fälgen. En hjulinställning kan vara bra att göra ändå. Är hjulvinklarna helt åt skogen där skadan tog då ser däckfirman det och kan säkert byta den skadade delen beroende vad det är.
Användarvisningsbild
av Avuriel
Jag ska se imorgon om jag känner att det är snett eller inte, men som sagt jag har inte än kännt några skakningar i ratten upp till 50 som är högsta jag kört sen skadan inträffade.
Lite grann, men det var mycket nysnö på vägen och jag helt enkelt inte vet om det var väglaget eller inställningen.

Kan det bli att hjulen blir sneda i förhållande till varandra? utan att ratten blir märkbart sned?
Användarvisningsbild
av Guru
Svårt att bedöma då bara TS vet hur hårt det slog i trottoarkanten och vilken vinkel både bilen och hjulet hade.
Jag hade åkt till Volvo för en kontroll. Det finns många saker som ta stryk av en sådan smäll. Spindeln är tex. i alu. istället för som normalt stål. Kontroll kan inte kosta så mycket jämfört med vad du riskerar genom att bara köra vidare.

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]