Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Angående s40 -00

Fick en två:a på bromsslang fram samt rostiga bromsrör bak hos SBP.

Lämnade bilen till verkstaden i "kvarteret" för byte av båda bromsslangarna fram samt bromsrör bak. Vid hämtning av bilen noterade jag direkt att något inte stämde då bromsen tog väldigt långt ner så jag lämnade tillbaka bilen. Bromsen tog långt ner vid första inbromsningen och vid nästa direkt efteråt lite högre upp och så fortsätter det.

Idag fick jag tillbaka bilen och bromsen tar lite längre upp än dagen innan men jag är inte nöjd så vi luftade runt om ännu en gång dock utan förbättring. Vi luftade enligt principen jag pumpar när han vrider av och tillbaka nippeln. Han påstår att det inte kommer luftbubblor när han luftar samt att det inte läcker någonstans samt att han inte hittat något fel i huvudbromscylindern.

Ombesiktigade bilen idag och allt var bra förutom att han sa att pedalen tar långt ner. Han hittade heller inga läckor.

Finns det mer att göra och vad i så fall, kan det fortfarande finnas luft i systemet? Funderar på att låna en grannes slang med nippel imorgon och prova med han pumpandes.

Ps: Verkstaden hade tömt systemet på olja om det är till någon hjälp.
Senast redigerad av 3 Micce1980, redigerad totalt 0 gång.
Blir så för mig med ibland på en del bilar, framförallt när jag har tömt och sen fyllt på igen. Särskilt på kopplingen yttrar sig detta. Dock har det alltid fixat till sig själv med tiden. Nuförtiden när jag avluftar/byter bromsvätska så tryckersätter jag alltid systemet uppifrån med kompressor, då blir det alltid bra direkt. Om du har tillgång till kompressor så köp en sådan vakuumsug som är till för detta, finns på biltema för 170 spänn.

Skall tydligen vara ännu bättre än trycksätta från behållaren då man slipper fukten som finns i luften från kompressorn.
Bra tänkt där. Har ingen tillgång till kompressor. Åkte till mekonomen nu och de säljer en bromsluftare som man kopplar till reservhjulet men väl där visade det sig att locket är för litet tyvärr.
Låter väldigt mycket som luft i systemet. Några få bubblor kan få liknande effekt.
Hade samma "problem" när jag hade fått bytt bromsrör bak, bromsen kändes inte som förr.. tog längre ner.
Luftade själv och körde säkert 15-20st öppna nippel-pumpa-stäng-cykler innan den kändes helt OK igen.
Micce1980 skrev:Bra tänkt där. Har ingen tillgång till kompressor. Åkte till mekonomen nu och de säljer en bromsluftare som man kopplar till reservhjulet men väl där visade det sig att locket är för litet tyvärr.
Jo jag vet detta, ja köpte ett sådant lock från skroten och gjorde ett hemmabygge. Satte i en nippel och täta med silikon. Sen kunde ja koppla den till kompressorn. Men som sagt, hör dig bland dina vänner om de har en kompressor och köp en sådan här.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-191531/
Provade att byta nipplar efter ett tips och nu fungerar bromsarna tar som de ska. Till och med bättre än innan allt. Antar att en dragit tjuvluft eller liknande. :-)
julisgranis skrev:
Micce1980 skrev:Bra tänkt där. Har ingen tillgång till kompressor. Åkte till mekonomen nu och de säljer en bromsluftare som man kopplar till reservhjulet men väl där visade det sig att locket är för litet tyvärr.
Jo jag vet detta, ja köpte ett sådant lock från skroten och gjorde ett hemmabygge. Satte i en nippel och täta med silikon. Sen kunde ja koppla den till kompressorn. Men som sagt, hör dig bland dina vänner om de har en kompressor och köp en sådan här.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-191531/
med den där prylen får jag bara luftbubbel i slangen. Skall det vaar så?
C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Men för bövelen slå av skorna inn[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]