- lör 16 mar 2013, 15:52
Angående att kunna påvisa hastigheten är det endast skadorna som kan tala om detta vilket är ganska självklart.
Dock finns det 1st vittne till hastigheten och det är tyvärr MC förarens son, så direkt opartiskt blir det ju inte så det blir inte lätt.
Det enda jag jag känner att jag kan göra är att prata med försäkringsbolaget och försöka påvisa att hastigheten varit väldigt hög och se vad dem tycker å rekommenderar.
Jag har varit på platsen efter olyckan och det finns inga bromsspår efter MC'n?? Han kan verkligen inte ha sett mig alls förrens vid ögonblicket, så jag tycker han hade änglavakt med tanke på avsaknad av skydd.
Vet faktiskt inte hur det fungerar i verkligheten men vi båda har ju brytit mot reglerna. Jag genom högerregeln/väjningsplikt och han genom hastighet.
Alltså, man krossar inte sidan så på en bil om man kör i 20-30km/h med en MC, känns helt omöjligt. Kan tänka mig att jag blir vållande för olyckan i vilket fall som helst och han kanske får böter eller dyligt för hastigheten? Inte en aning hur sånt här fungerar.
Jag kommer ju självklart inte bara att acceptera bli vållande utan att ens försöka påvisa det här med hastigheten och att det också är allvarligt som att missa väjningsplikt. Ringer dem på Måndag och jag lovar att återkomma i tråden hurvida det blir.
Är det någon av er som VET hur det blir med försäkringspremien? Typ hur mycket högre den blir osv osv? Då menar jag om jag döms som vållande till 100%. Har ingen erfarenhet och kan inte prata med Volvia förrens på Måndag.
Tack för era synpunkter och tips oavsett om dem är mot eller med mig, alla aspekter är tänkvärda!

http//spj4hd.png[/img]
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986