NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Var och varannan youtubevideo på trimmade dieselbilar har ju DPF borttagen. Vissa till och med EGR. Tekniskt ska det inte vara några problem alls, bara moraliskt.
Användarvisningsbild
av Perra83
Då är besöket hos Ferrita i Köping avklarat. Väntar nu på att mjukvaran ska bli tillgänglig för nedladdning.

Ett nytt framrör istället för DPF är på gång till dessa motorer. 2,5" rör från turbo till katalysatorn. Det fanns tydligen färdigt till en del BMW modeller. Gött med ännu högre effekt samt lägre förbrukning.
av jenu
Hur gick det Perra83? Installerade du Rica på sambons C30? Hur blev resultatet? Står själv ett telefonsamtal från att beställa en Rica uppgradering till min Volvo S40 D3:a. Skulle vara intressant att höra om det blev stor skillnad.
Användarvisningsbild
av Perra83
KÖP!!!
Det är riktigt stor skillnad. Nu drar motorn nästan till varvstopp tidigare dog den rätt tidigt. Motorgången tycker ja blev råare. Sambon märker stor skillnad. När man ska köra om är det bara att trampa på utan att växla ner för att få fart på bilen.
I början tyckte ja motorn ville ha lite extra diesel men det var nog bara för att det blev extra skoj att gasa. Nu ligger förbrukningen som innan.
Svärfar vill nu trimma sin V50 D2 Classic :lol: :lol:
av jenu
Det där låter riktigt bra. Vad menar du med att motorgången blev råare? Hörs den mera än förr? Var det några problem med isoftloadern? Det blir nog till att lägga en beställning på måndag. :D
av jenu
Vill lyfta den här tråden en gång till. Skulle förra måndagen lägga in beställning på Rica uppgradering till min S40 D3:a men stötte på patrull hos Rica återförsäljaren. Han var inte alls säker på att det gick att uppgradera min bil utan att först skicka styrenheten till Rica för avkodning. Han sa att senare årsmodeller av Volvo har blivit allt svårare att uppgradera på grund av att Volvo kodar styrenheterna. Han skulle kolla upp saken och återkomma, men har ju förstås inte hört något ännu :x . Kunde då inte hålla mig utan frågade BSR återförsäljaren om de kunde uppgradera bilen utan att avkoda styrenheten. Han bad att få återkomma och efter 2 timmar kom svaret och det var ett rakt nej. Styrenheten skall skickas till BSR för avkodning innan man kan använda deras PPC för uppgradering. Om jag förstod rätt så var det något med om man hade gjort Volvoservice 2.0 som var avgörande. Det skulle ju i sådana fall tyda på att man kodar styrenheten i samband med Volvoservicen. Läste lite på BSR:s hemsida och där stod att D4:an som hade gjort Volvoservice 2.0 måste avkodas innan man kan uppgradera. För D3:an stod inget motsvarande men det är väl bara mjukvaran som skiljer de båda åt så jag förmodar att det samma gäller D3:an också. Nu skulle jag gärna höra lite fakta av er som vet hur det verkligen ligger till. Vänder mig också till Perra 83 som uppgraderade c30:an. Behövde du avkoda styrenheten innan du kunde uppgradera? Måste säga att jag inte är så pigg på att skicka styrenheten till Holland för avkodning :x . I varje fall inte så länge jag har garanti kvar på bilen.
Användarvisningsbild
av Perra83
Så här gick det till.
Jag ringde och beställde Ricas iSoftloader från Ferrita i köping då dom är återförsäljare. När de fick hem den åkte jag dit och betalade den på plats. Åkte hem och pluggade in den i datorn och laddade ner en mjukvara. Efter det så pluggade jag in iSoftloadern i bilen så den kunde läsa av bilens originalmjukvara. Efter det kopplades iSoftloadern till datorn igen för att skicka mjukvaran till Rica. Dagen efter kunde jag ladda ner en ny mjukvara anpassad för bilen. Laddade in den och sedan va det bara att åka. Fick hela tiden mail från Rica när jag kunde ladda de olika mjukvarorna till iSoftloadern och bilen.
Anledningen till att ja va tvungen att läsa av bilens originalmjukvara var att de inte hade optimerat en likadan bil innan. Det kan kanske vara så att det är samma sak som att skicka in styrboxen till dom men det vet jag inte säkert.

C30:n ska in på service den 25:e och då ska ja va noga med att kolla va de uppdaterar för mjukvaror. Ja vill ju inte ha en "låst" bil för då få de vackert skicka med "pinkoden" Jag har bra kontakt med dom så de gör inget som jag inte vill. En del parametrar är ändrade sedan tidigare...
av perhall
En fördel med D3/D4 som är 2 l är att de går mjukare och mer sofistikerat än D5. Min åsikt. Men klart mer effekt kan tas ut ur D5!!/PH
av jenu
Perra83: Nu blev jag lite lugnare. :) Jag har också förstått att tillvägagångssättet med nedladdningen är så som du beskriver. Enda frågetecknet nu är då jag gjorde Service 2.0 för tre veckor sedan. Jag visste inte då hur det låg till med detta och kom ju mig därför inte för att fråga. Jag tror inte att du Perra83 behövde avkoda din styrenhet eftersom du kunde läsa ut programvaran. Är styrenheten kodad så går det inte vad jag har förstått att läsa ut någon programvara utan att först avkoda. Det blir till att slänga i väg ett mejl till Rica och fråga hur det ligger till eftersom Rica återförsäljaren här inte verkar få fram någon information. Tack till perra83 och andra som har svarat. Jag får återkomma när jag vet hur det slutar.
Service Subaru XV

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/mot[…]

Vad har denna för funktion?

Pekar du på värmeskölden eller d[…]

"Limp home mode" ?

Risken finns att du har slut på Eolysmedel :[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]