Vill lyfta den här tråden en gång till. Skulle förra måndagen lägga in beställning på Rica uppgradering till min S40 D3:a men stötte på patrull hos Rica återförsäljaren. Han var inte alls säker på att det gick att uppgradera min bil utan att först skicka styrenheten till Rica för avkodning. Han sa att senare årsmodeller av Volvo har blivit allt svårare att uppgradera på grund av att Volvo kodar styrenheterna. Han skulle kolla upp saken och återkomma, men har ju förstås inte hört något ännu

. Kunde då inte hålla mig utan frågade BSR återförsäljaren om de kunde uppgradera bilen utan att avkoda styrenheten. Han bad att få återkomma och efter 2 timmar kom svaret och det var ett rakt nej. Styrenheten skall skickas till BSR för avkodning innan man kan använda deras PPC för uppgradering. Om jag förstod rätt så var det något med om man hade gjort Volvoservice 2.0 som var avgörande. Det skulle ju i sådana fall tyda på att man kodar styrenheten i samband med Volvoservicen. Läste lite på BSR:s hemsida och där stod att D4:an som hade gjort Volvoservice 2.0 måste avkodas innan man kan uppgradera. För D3:an stod inget motsvarande men det är väl bara mjukvaran som skiljer de båda åt så jag förmodar att det samma gäller D3:an också. Nu skulle jag gärna höra lite fakta av er som vet hur det verkligen ligger till. Vänder mig också till Perra 83 som uppgraderade c30:an. Behövde du avkoda styrenheten innan du kunde uppgradera? Måste säga att jag inte är så pigg på att skicka styrenheten till Holland för avkodning

. I varje fall inte så länge jag har garanti kvar på bilen.