Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoFrågor
Hej

Köpt en V40 T4 -98 som jag tänkt fixa till och ha lite kul med.

Men har en fråga angående en sak, då att jag har lite olje slam i expansionskärlet och då är det väl helt enkelt så att topplockspackningen har gett sig mellan kyl och oljekanalen eller?

Men jag undrar egentligen är det absolut topppack som gett sig eller vilka mer fel ger detta med olja i expansionkärlet? Kan stopp i VV trycka in nåt vatten o kylvattnet?

Är inte helt ovan att hålla på med motorer dock var det rätt längesedan jag var aktiv med det. Ej meckat med någon V40 innan men haft med 855R att göra.

Alla tips å trix är mycket välkomna angående detta.

Mvh C
av umekille
omega eller liknande märken har både en oljetillsats som tätar o mjukar upp ini motorn
samt en kylartätning som drar sig mot o tätar där det läcker.
av VolvoFrågor
hittade en med bättre förklaring på problemet! Exakt samma som för mig.

undrar om man på ett säkert sett kan se att topplockspackningen e paj... min bil är en volvo V40 T4 -98 det är vita "klumpar" där man fyller kylarvätska "expansionskärlet".. men har hört att det är normalt som kallas majonäsblandning, men inget spår av vatten om man kolla på olje stickan eller topp locket.. så min fråga är hur gör man för att veta säkert att topplockspackningen har gått?

Mvh
av umekille
På en automatbil kan oljekylaren börja läcka så
då blir det olja i kylaren...sök så finner du några trådar
i ämnet.
av julisgranis
Det finns oljekylare på manuell med. Har fått något liknande problem jag med och misstänker oljekylet. Den är placerad på tråget till höger i bilens riktning. Eller så är den intregerad i kylaren typ.
av VolvoFrågor
Ja för oljan ser perfekt ut på bilen! absolut inte en droppe vatten i den samt att bilen går jätte bra inga tendenser till att gå dåligt.
Men ska till garaget nu och komp testa sen börja plocka ner oljekylet om jag nu hittar det ;)

Mvh
av julisgranis
Här är en som skrivit om problemet innan, tydligen rätt vanligt om du söker lite på det. Du ser oljekylaren på bilden, sitter på under vevaxeldrevet. Vet att det finns en annan typ också som är integrerad i kylaren, men har för mig att det är så främst på bilar med automat. Tråkiga är att de är satans dyra. Över 2000kr för en med originalkvalitet och 1000 kr för en 10 år begagnad. Dock så säljer skruvat nya för 1200kr. Bör ju hålla bra mycket bättre än en begagnad.

http://s40oilcoolerleak.blogspot.se/
Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]