Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mena
Stylegel skrev:Kanske lite offtopic, men jag var o besiktigade min idag och då läste dom ut felkoder. Sådan tur var så hade jag nollat felkoderna dagen innan och det stod med i besiktningspappret att det var 0 felkoder :) När jag nollade dom så hade jag en felkod på lamdan utan att några lampor lyste, hade säkert fått ombesiktning på det om den varit kvar.

I ditt fall så hade jag nog testat att nolla felkoden med en ppc eller något annat instrument för att se om den återkommer. Stod inte i texten hur din vän testade nolla felkoden då den kom tillbaka?

Jag vet inte hur han gjorde det eftersom jag inte frågade mer specifikt men han jobbar på volvo som mekaniker så jag litar på honom eftersom han bland annat hade in bilen på verkstan och uppdaterade mjukvaran i samband med felsökningen.
av Xuri
om han jobbar som volvomek kunde du fått svart på vitt vilket datum som felkoden sattes.
dock nollade han felkoderna å tog även bort spåren.

dvs dina bevis är helt borta å du har ingen chans å försöka driva nått mot bilförsäljaren.
Användarvisningsbild
av joel80
Xuri skrev:om han jobbar som volvomek kunde du fått svart på vitt vilket datum som felkoden sattes.
dock nollade han felkoderna å tog även bort spåren.

dvs dina bevis är helt borta å du har ingen chans å försöka driva nått mot bilförsäljaren.
Du har följt tråden dåligt. Bilprovningen har ju dokumenterar felkoden före han köpte den.. samma felkod som sen inte var nollad vid nästa besiktning. Det ger mer än nog med bevis om det nu skulle behövas.
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Vad har handlarn givit för garantier? Naturligvis ska han ju ta sitt ansvar om bilen hade ett fel när den såldes, men om bilen funkat i ett år, och du först nu hittat ett fel.....?
av Arnold
Enligt konsumentköplagen så räknas fel som hittas högst 6 månader efter köpet som ursprungliga, och det är säljaren som ska bevisa motsatsen. Köparen har tre års reklamationstid. Om mer än 6 månader har förflutit efter köpet så är det köparen som ska bevisa att felet fanns vid köpet. I detta fallaet kan ju köparen bevisa detta. Detta gäller vid köp av bilfirma.
Användarvisningsbild
av joel80
Arnold skrev:Detta gäller vid köp av bilfirma.
Men vad gäller vid köp av bil från en bilfirma då?
;)
av Arnold
joel80 skrev:
Arnold skrev:Detta gäller vid köp av bilfirma.
Men vad gäller vid köp av bil från en bilfirma då?
;)
Nu ska vi inte märka ord. Fast du har ju rätt, det var klumpigt uttryckt
av mena
Ringde konsumentverket idag och berättade min historia och hon säger att jag har rätten på min sida. Dessutom har jag 3 år på mig ifrån det datum jag köpt bilen att ta upp saken.
Ringde även bilfirman men jag fick inte tag in min försäljare(som jag tydligen enligt han jag pratade var tvungen att ta det med) så jag var tvungen att årerkomma en annan dag. Skumt men jag frågade varför jag inte kan ta det med han, men fick inte vettigt svar utan var tvungen att ta det med just den säljare som sålt bilen.

Så nu blir det vänta tills jag får tag i honom och se vad de tänker göra åt problemet.
av Kena
Du kan ju alltid ringa säljaren och berätta hur det ligger till. Men skaffa lite kött på benen först så du vet vad som gäller, alltså prata med konsumentrådgivaren.
Användarvisningsbild
av joel80
Kena, du kan ju åtminstone läsa det senaste inlägget innan du svarar på första posten. :)
Dashcam

Är det någon som har installerat en dac[…]

OTA 4.xx

Har ni fått OTA 4.xx ännu. Jag fick med[…]

Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]