Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lindstrom90
Knakar, slår och låter när ja svänger.

Undrar om det är hela fjäderbenslagret som gett sig men enligt bilia så var det sällan sjävla lagret som ger sig utan fjädersätet istället. Då undrar jag om det skulle orsaka de ljud jag har när jag svänger mestadels men även på vägbulor och ojämnheter.

Är en s60 t5 2005 21400 mil.

tack på förhand
av klacken
Det är nog som bilia säger och du får dom ljud du beskriver om fjädersätet är slut men jag bytte båda på min för gammalt och nytt som skall passa ihop funkar inte alltid.
Lagringarna som sitter på fungerar säkert, men om de inte är bytta på länge så är de sunkiga och det känns bättre om dom är bytta ;)

Jag bytte både lagringar och säten förra vintern, biltema. Lagringarna håller fint men sätena sög så de bytte jag nyligen igen, köpta från mekanika.
Det kan också vara slangen på fjäderns nedersta varv som gått sönder. Detta ger klonkande ljud i fartgupp o liknande.
Har detta på min kärra också. Ska fixas när det blir lite behagligare utomhustemp.
Jackson75 skrev:Det kan också vara slangen på fjäderns nedersta varv som gått sönder. Detta ger klonkande ljud i fartgupp o liknande.
Har detta på min kärra också. Ska fixas när det blir lite behagligare utomhustemp.
Hade det problemet också förut, den saknades på ena sidan, men de ger mer knäppande ljud, inga direkta klonk, när fjädern komprimeras etc. Så var det för mig i alla fall.
volvov702002 skrev:har ni nåt malande / resonansljud ljud kommande från fjäderbenet ? har på min, men vet inte om gummit saknas eller om det kan vara hjullager.
Låter lite som hjullager tyvärr, fast de är ganska enkelt åtgärdat ;)
Ja de måste du ha för att lossa muttern på stötdämparen. Storlek vet jag tyvärr inte, men köp en sats hylsbits eller vad man kallar de på biltema, de kostar inte mycket.

En annan sak som kan vara bra att tänka på är att krängningshämmarstagen måste tas bort. När jag tog bort mina fjäderben första gången fick jag kapa sönder stagen för att de hade rostat så mycket på gängorna att de bara snurrade när jag försökte skruva av muttern. Det är ett torx eller insexmothåll inne i skruven men den blev rund direkt. Så märker du att de inte vill släppa, skaffa nya och kapa sönder de som sitter på.
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]