Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Ett problem man inte alltid tänker på gällande snabbladdning är hur infrastrukturen i samhället ser ut. Det är ovanligt och dyrt med ledningar som klarar av att leda den mängden energi som går åt att ladda snabbare än idag. Om man som exempel skall gå från 20A i hushållet till 35A så är kostnadsökningen ca. 400:-/mån som privatperson... följer man sedan den tanken lite längre så kan man fundera över vad som händer i ett litet villaområde om t.ex 15 hushåll av 100 skall snabbladda elbilar eller ha väsentligt större batterier än i dag. Det blir snabbt ganska stora samhälleliga kostnader om snabbladdning är ett krav.

/Thomas
Användarvisningsbild
av joel80
När det gäller sån snabbladdning jag pratar om är det alltså på mackar där man har större möjlighet att ha ordentligt med kräm i stolparna.
Hemma brukar det inte vara några problem att låta bilen stå några timmar. På macken vill man sätta i sladden, gå in och äta korv och köpa en glass och sen komma ut till bilen som då har laddat skapligt. Tror inte på så kraftig snabbladdning hemma mer än att man kan effektivisera lite och kanske minska förlusten i överföringen med framtida teknik.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det kanske redan har varit uppe i tråden, men hur är det ordnat med parkeringsvärmare? El? Diesel? Både ock? Värmer motorn automatiskt i samband med laddning?
av Jelasto
Finns både el och dieselvärmare. Elvärmaren värmer endast kupén medans dieselvärmaren även värmer motorn. El värmaren funkar endast om bilen står på laddning.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Motorn är alltså kall - normalt sett - varje morgon, ifall man inte aktivt programmerar dieselvärmaren?
av Jelasto
För er som är nyfikna på förbrukningssiffror. Jag har förmodligen perfekt körcykel för att passa hybriden. Merparten av mina resor är under 50km, jag har 3,5 mil till jobbet i Sthlm city, och hittills ligger jag på 0,08 L/mil till och från jobbet.
Användarvisningsbild
av joel80
Jelasto skrev:För er som är nyfikna på förbrukningssiffror. Jag har förmodligen perfekt körcykel för att passa hybriden. Merparten av mina resor är under 50km, jag har 3,5 mil till jobbet i Sthlm city, och hittills ligger jag på 0,08 L/mil till och från jobbet.
Fantastiskt.. fortsätter du så kommer du ha ca 500 mil mellan tankningarna. ;)
Laddar du på jobbet under dagen då också?
Användarvisningsbild
av StringerBell
Anledningen till att jag frågar kring "förvärmning" av motorn är att den under normala omständigheter kommer gå så lite att den knappast kommer upp i arbetstemperatur någon gång. Och det är knappast normalt för en förbränningsmotor att arbeta under sådana omständigheter.
av swemax
Bokade en V60 PIH MY14 i onsdags nu blir det en låååång väntan, prel så ska den lev i okt-nov
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 23

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]