- fre 15 mar 2013, 00:16
Peanuts skrev:- Allt krångel. Sen bilen var ny har jag bland annat haft problem med: Tankmätare, batteri, dieselvärmare, styrleder, EGR-ventil, krånglade lucka till tanklock, spolarmunstycken som fryser igen vid -10 trots mer än 60% koncentration i spolarvätskan, display i mittkonsol, knarr i inredning m.m. Totalt har det renderat i mer än 10 verkstadsbesök(utöver vanlig service) och 2-3 bärgningar.Det är inte normalt. Men man kan tyvärr inte räkna med noll fel på nya bilar generellt. Tyvärr kan vissa exemplar vara extra tråkiga i början. Det gäller alla bilmärken utan undantag. Då är det viktigt att återförsäljaren/tillverkaren tar ansvar för extra god kundvård. Tyvärr brister detta ofta. Mycket ofta.
Peanuts skrev:- Förbrukningen: Jag har aldrig fått ner min DRIVe i under 0.53 l/mil verklig förbrukning, trots att jag kör nästan uteslutande lugn(under 100 km/h) landsvägskörning. Min 15 år gamla Fårrd med 1.6l bensinmotor drar på samma körning 0.61.Det är två helt olika bilar i både storlek och vikt. Den deklarerade bränsleförbrukningen på nya bilar är i princip omöjlig att komma ned till vid vanlig körning. På en DRIVe är ju fokus på just bränsleförbrukningen stor hos både tillverkaren och vanligen också hos köparen. Bilmodellen är optimerad och klarar en låg förbrukning i körcykeln. Man kan inte förvänta sig samma låga siffror vid vanlig körning. Men en V70 DRIVe är snål för sin storlek och vikt ändå.
Peanuts skrev:-Typiska egenskaper som lätt kan kollas upp innan köp.
- Dyr service vid 12000 mil på DRIVe
- Påtagliga vibrationer från dieselmotorn.
- Dåliga lastutrymmen storleken till trots.
Peanuts skrev:Det var mina tankar kring Volvo V70, jag hoppas att ni andra har haft bättre tur med era bilar och att ni är nöjda med dem.Jag är nöjd. Mycket nöjd. Både med V70:n och Fårrden...
/P
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."