NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nike81
Blir så mycket kraft, den laddar för fullt, känns nästa som den inte är byggd för det. Svårt att förklara, men boxen som jag har är nog boven i dramat.
Men är mest på tvåan som jag tycker det märks.

Men vet inte alls om det är samma typ av vibrationer som du har.
av Hultberg
Aqua skrev:Jag lånar den här tråden...
Har också vibrationer i min V50 2.0D -08. Har ca 6000mil på mätaren.
Vibrationerna uppkommer endast och då menar jag verkligen endast vid acceleration på 2:an runt ca 30km/h och ca 2000rpm. Man skulle kunna säga att det rister i bilen, inga vibrationer i ratten utan "hela" bilen.
Men det är inte konsekvent, ibland känner man inget men mestadels är det där.

Det konstiga är att på ingen annan växel i ingen annan hastighet känns dessa vibrationer. Har aldrig känt någon vibration överhuvudtaget i bilen i övrigt.
Accelererar man på 2:ans växel kommer ristningarna vid ca 15-20km/h och pågår upp till ca 30-35km/h. Försvinner vid ca 40km/h.

vad säger di lärde? :D
Var iväg och provkörde en V50 2.4 jag är spekulant på idag, och den verkar lida av precis samma problem. Har du fått någon klarhet i vad som är fel? Eller är det någon annan som vet vad det beror på?
Användarvisningsbild
av MrTurbo
Innre drivknutar känns som hett tips om det enbart är vid acc och inte när bilen "rullar fritt". Hissa upp bilen och känn efter glapp både vertikalt och horisontellt. Höger drivaxel 4725:- Vänster 4293:- ....
av Frm
Bumpar denna tråd.

Får det vara något glapp alls i drivaxlarna fram? Horisontellt ska det vara ett litet "spel/glapp", men vertikalt. Ska det vara helt stumt eller?

Samt hjullager, hissade upp bilen och vid vänster bakdäck kändes det lite vibrationer i fjädern när jag snurrade hjulet, lät också som att en bromskloss låg emot eller liknande. Kan det vara hjullagret som är slut?
av Torny
Hej
Vill vara tillägga att hade liknande problem med min V50 D2 114hk årsmodell 2011 som rullat 23000mil.
Det skakade så kraftigt i bilen att man inte kunde sitta stilla. Men ratten var helt stabil.
Hade bilen på bokar inga vibrationer eller glapp kunde kännas, inte ens vid drivning upp till 1000rpm.

Byte av båda drivaxlarna och bilen blev helt vibrations fri.

Mvh Torny

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gå[…]