Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av d98josu
Hej
Servade bilen V70 2006 2.5T, 12000 mil den 26 februari på bilia. Besiktigade idag med underkänt betyg. Anledningen är att vevhusventilationen var av. Nu 2 frågor:

A: Borde inte detta upptäckts på Bilias service för 2v sedan? Ingår det som kontrollpunkt?
B: Kan man fixa det själv och vad kostar det / hur lång tid tar det?

Bild
Alla som skruvar Volvo frekvent vet att det där röret ofta går sönder så jag skulle bli väldigt förvånad om det inte kollas vid service.
Dom nyare rören som inte har flänsarna är betydligt hållbarare.
Modellen som är på bilden är det gamla problemröret.
av estufo
Har dom inte sett(anmärkt) det på servicen, brukar det gå på ''servicegarantin'' och då brukar du få betala för materialet och dom för arbetet.

Den där slangen kan vara bökig att byta, den går ifrån ventilkåpan ner till oljefällan.
Är denna slang då en av de detaljer som skall rengöras vid en vevhusventrengöring ?
Ok, så man anser inte att denna slang kan slagga igen? Finns det någon ritning/schema över vevhusventilationen och dess komponenter på en 2.5T ?
Användarvisningsbild
av Nexus
estufo skrev:
Jackson75 skrev:Är denna slang då en av de detaljer som skall rengöras vid en vevhusventrengöring ?

Svar nej.
Svar : JA alla slangar ska rengöras/bytas om man fixar vevhus ventilationen
d98josu skrev:Hej
Servade bilen V70 2006 2.5T, 12000 mil den 26 februari på bilia. Besiktigade idag med underkänt betyg. Anledningen är att vevhusventilationen var av. Nu 2 frågor:

A: Borde inte detta upptäckts på Bilias service för 2v sedan? Ingår det som kontrollpunkt?
B: Kan man fixa det själv och vad kostar det / hur lång tid tar det?

Bild

B: Byta själv?
Jag gjorde det själv: Min hade gamla hade "sönderfallit" helt, så jag köpte en ny slang (den nya har en delvis annan form, och är av gummi, inte plast) på Bilia och bytte den själv. Enklare än vad jag trodde - tänkte att det skulle bli svårt att komma åt den nedre delen, men man får in handen från höger under insugningsrören och kan då likra in slangen och skruva dit en slangklämma. Det tog kanske max 30 minuter, då man ska ju ta bort ventilkåpan också (torx , lite trångt).
av estufo
Nexus skrev:
estufo skrev:
Jackson75 skrev:Är denna slang då en av de detaljer som skall rengöras vid en vevhusventrengöring ?

Svar nej.
Svar : JA alla slangar ska rengöras/bytas om man fixar vevhus ventilationen

När Volvo verkstad gör det så byter man en ventil på slangen.

Om man gör det själv så kan det ju vara en bra idé och byta alla slangar+oljefälla men inget som Volvo rekommenderar.

Stämde ju rätt bra med några felko[…]

Blev ett köp av nya sommarhjul igår. Ho[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Finns det någon expert på det i Sk&ari[…]

Fick bilen igår! :-D IMG_2056.jpeg IMG_2[…]