Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lelle
Hej har en s80-00 2,4... som sagt varje gång jag stannar eller saktar ner så går tomgången ner till 400-500varv för att sedan snabbt gå upp till 800-900 varv... Bilen har dött några ggr pga detta... Varningslampa för "avgaser" tänds upp då o då...

Inga andra felmeddelanden... ska göra rent spjällhuset, finns det någon tomgångsmotor? andra tips mottages tacksamt!

Mvh: Lelle
Senast redigerad av 1 Lelle, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Tjena Lelle,

Kan ju också vara luftmasse mätaren som spökar, eller Lambda sonden.

Bara prova sig fram där.
Användarvisningsbild
av BasRutten
Hej!

Min s80 t6a betedde sig precis som du beskriver. Lampan tändes oxå.

Jag trodde gasspjället var på väg att rasa så jag bestämde mig för att demontera det och göra rent det som en första åtgärd. När jag skulle ta loss det så såg jag att den grova luftslangen som sitter fast i spjällets inlopp hade lossnat.

Rengjorde spjället, satte dit ny packning och startade bilen. Den gick fortfarande lika kasst. Märkte då ett läckage på en slang som nästan helt gått av. Den sitter med en nippel på insuget under spridarna. Den är ca 10 mm grov. Andra änden satt i nån slags backventil i plast. Vi testade med startgas och sökte läckage då det hördes ganska tydligt att det pyste.

Den byttes ut och nu går bilen kanon igen :-)

Hoppas du hittar felet, och att det blir lika billigt som för mig!
av Lelle
Tack ska testa detta under dagen...

av Lelle
Kollade slangarna igår, var även o bytte olja o filter, luftfilter... Tänkte byta stiften idag och kolla spjället...
av Lelle
Har nu gjort rent utan att demontera spjällhuset och det blev en märkbar skillnad!

Fråga: hur får jag bort spjällhuset? Kan tillägga att jag kör en automat 2,4

av Lelle
Nej ingen felsökning med vida... Inga mer varningslampor...

Anser att bilen går normalt nu efter "fuskrengöringen" men jag vill göra det ordentligt...

Användarvisningsbild
av Lindh_
Hej,

Jag började med att koppla bort batteriet.
Jag tog bort fläkten, sitter i 2 skruv och och lite kablage, bara att koppla ut och dra den uppåt, gjorde detta för att få mer plats.
Sedan bort med tryckröret till spjällhuset, (jag hade även bort de övre tryckröret för att felsöka läck), där kan du även koppla bort tryckgivaren och tempgivare så blir det lättare att få ut det.

Spjället sitter sedan i 4 bult, skruva bort dessa och sedan är det bara att rengöra:) du kanske vill ha en spegel tillhands för att se lite lättare. Se till att du köper en packning också, typ 20-25:- på volvo.

Lycka till!

//Lindh
Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]

Dashcam

Är det någon som har installerat en dac[…]