Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Har problem med att min 945a misständer.. Det sitter en b230fk maskin i den.

Problemet är först då att den missar när bilen står på tomgång. Tror även den missar när man varvar men är nog svårare o märka känns nästan som den skall när man kör känns det som .. Har bytt tändstift, rotor,fördelare och kablar. Fick idag tipset o mäta lambdan.. Mätte upp mig på den svarta kabeln och sedan ner till jord. Filmade värdet som ni kan se här:

Den pendlar som ni ser mellan värdena som den skall göra? Tycker dock den pendlar på ett konstigt vis. Testade då att koppla ur lambdan o märkte konstigt nog ingen större skillnad gick aning sämre men svarade fint på gas osv. Gjorde samma sak en stund senare och märkte då ingen skillnad alls när jag höll på och mätte??

Lamdan som e kass eller vad tror ni? Alla svar uppskattas!:)

Mvh David
Hej,

att det inte blir någon skillnad när man kopplar bort lambdasonden är normalt. B230FK mfl med LH 2.4 bränsleinsprutning startar och går bra att köra med lambdasonden bortkopplad. (Efter en stund tänds motorlampan, och då kan den kanske börja gå lite sämre.) Mätningen ser väl ut som det brukar när regleringen fungerar, tycker jag.

Mvh
Den set precis ut som när jag mätte upp min Lambda (efter byte). Problemet med mätningen är att instrumenter inte hinner med, där är en inbyggd "tröghet", därför ser det "ryckigt" ut. På dyrare digitala instrument (typ Fluke) är där en analog "stapel" i underkant på "rutan" där ser man "medelvärdet". På mitt eget "digitala" (ingen inbyggd tröghet) så ser det ut som en "enarmat bandit" i toppspeed, men jag lånade hem en Fluke ( kostar "skjortan") från jobbet.

Mvh
Lennart
erikn skrev:Om den misständer på tomgång kan det absolut vara tjuvluft. Kolla med startgas efter läckor.
Har kikat efter läckage men inte funnit något.

Hur skall bilen bete sej sej när man rycker ut tomgångsmotorn eller spjälllägesgivaren?

Testade detta idag och märkte då inte heller någon skillnad? Normalt?

Startade dock bilen idag igen kall ( 4 grader) då var den lite småtjurig (har vart det hela tiden) fick nöta lite så hoppade den igång och gick dåligt i ca 5 sek sen gick den fint och då gick den som den borde i ca 1-2 minuter för att sedan börja att missa lite.. Några ideer?

Mvh David
Min gick väldigt dåligt fast det var mera mot fullgas, kraftig acceleration. Löste sig när jag bytte tändstift. Gick bra hela registret i övrigt.
Min gick väldigt dåligt fast det var mera mot fullgas, kraftig acceleration. Löste sig när jag bytte tändstift. Gick bra hela registret i övrigt.
Har nu testat röka bilen efter luftläckage hittade att en spridare läckte.. fixade tätningen och den blev tät.. Märkte att bilen startar lite bättre men den börjar fortfarnde gå dåligt när den blir varm..
Några mer ideer?
Tempgivaren har slagit mig att den kanske skulle kunna bråka?

Mvh David
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]