...

Moderator: Moderatorer

Hej

Var tyvärr med om en olycka idag med en motorcykel. Både jag och föraren klarade sig utan skador vilket var ett under med tanke på motorcykelns fart samt att han inte hade hjälm! Jag höll ca 20km/h och motorcykeln måste haft över 50km/h om det ens räcker!
Vill inte skriva ut att han eller jag bär skulden till olyckan, det får försäkringsbolaget lösa. Bilen fick bogseras bort för styrservo etc gick tydligen åt skogen.

Olyckan skedde inne på ett parkeringsplatsområde. Själv är jag nästan säker på att jag blir vållande oavsett motorcykelns hastighet etc pga hur trafikreglerna säger. Men jag är faktiskt inte helt säker.
Bifogar en bild på hur parkeringsområdet ser ut. Kan ni skriva vad för regler som gäller här i alla olika situationer så jag kan stilla min tankeverksamhet lite...
Jag vill gärna ha svar som NI vet till 100% är rätt så inga gissningar :)

Bild

Tack på förhand.
Senast redigerad av 1 timebandit, redigerad totalt 0 gånger.
Läser man de olika lagtexterna så blir man verkligen förvirrad för det finns alltid hänvisningar till andra regler etc.
Men jag är till 90% säker på att jag är vållande om man bortser till hastighet etc etc utan bara går på vanliga trafikregler.

Ingen skadades i olyckan som faktiskt är det viktigaste, sedan är det väl trevligt om man inte är vållande men man får sig en tankeställare...
Användarvisningsbild
av joel80
Var krockade ni på parkeringen då och från vilket håll kom du och från vilket håll kom MCn?
Gissa 0 gånger? Tyvärr var jag på väg ut från parkeringsområdet och blev påkörd från höger.

Motorcykeln var långt borta och jag saktade ner för att väja för bilar som kör på den stora vägen som skall svänga in till parkeringsområdet. Trodde verkligen att den andra föraren hade uppmärksammat mig men tyvärr inte.

Han tog min höger framskärm strax vid infästet vid strålkastaren. Smällen var så kraftig att hela motorcykeln vred sig längs med med min bil. Så framskärm med intryckt mot hjulet, front ink. strålkastare etc, kylvätska, servo som slutade fungera, bakdörr skadades när motorcykeln vred sig längsides.

Motorcylelns framgaffel, stänkskydd fram vek sig såpass mycket att hjulet blev helt låst. Gick inte flytta på den annat än att lyfta den och dra den på bakhjulet. Fanns säkert fler skador som inte jag uppmärksammade...

Kör man hela vägen fram till själva utfarten så får dem som kommer från vägen göra en väldigt kraftig/snäv sväng för att ens komma in, om man ens lyckas komma in då.

Tyvärr var han bara ute på parkeringen och gjorde en "provrunda" och drog på rätt kraftigt på gasen... Utan hjälp och utan skyddskläder.
Hans hastighet är inte ok men kan acceptera det bättre än att han inte hade hjälp och andra skyddskläder.

Kan bifoga någon bild om ni önskar men jag kommer isåfall redigera bort ansikten etc då jag verkligen inte vill hänga ut någon.

Edit:

Här kommer en bild på olycksplatsen...

Bild
Bild
Är ni överens om omständigheterna, hög hastighet, provåkning, etc? Andra vittnen?

Det skall bli intressant att få veta hur försäkringsbolaget ställer sig. Eftersom du inte vill ha spekulationer så ger jag inte det.
NEJ, Vi var inte överens, vi var överens om att inte vara överens och att stå på gatan och diskutera var/är ingen mening, inte heller när det är kallt ute. Vi tog bilder båda två och tog varandras uppgifter och på den vägen är det.
Enda vittnet är hans son som stod en bra bit ifrån men borde kunnat se något iaf. Men det är väl inte direkt opartiskt om man säger så. Dock kommenderade sonen att pappan inte hade behövt dra på så mycket men det är ju hörsägen tyvärr.

Nej, spekulationer är väl inte önskvärt men är rätt så säker att jag åker på det då det borde vara högerregeln. Visst, alla har sin del i bedömningar och inte får skapa fara för någon annan etc etc. För mig känns det som att det är för mycket paragrafer att tolka och det är inte jag kunnig till. Det enda jag kan tolka är högerregeln.

Skall till Bilia imorgon och prata med dem om dem kan skynda på skadebesiktningen samt lämna över skadeanmälan.
Självklart bifogar jag bilder och lite extra text till mitt försäkringsbolag vilket motparten säkert också gör.

Lovar att återkomma hur försäkringsbolagen ställer sig till detta inträffade.

OT

Borde verkligen ingen airbag etc ha aktiverats? Behövs det verkligen en större krock eller annan vinkel?
Nu ser vi inte riktigt hur motorcykeln ser ut, men jag antar att en skadereglerare rätt lätt kan uppskatta vilken hastighet motorcykeln hade. På en parkeringsplats av ovanstående storlek håller man normalt inte mer än kanske 10-20 km/h, inte minst på grund av att man samsas med gångtrafikanter, osv. Jag skulle nog själv vara mer optimistisk än du själv är.
Användarvisningsbild
av joel80
Surt.. lider med dig och bilen.
Sånt här tar alltid så förbannat mycket av ens tid.. inte nog med att det kan bli några tusenlappar i självrisk, det blir så struligt.
Hoppas det löser sig fort och att försäkringsbolaget kanske delar ansvar eller nått i allafall.

När det gäller airbag så utlöser den bara de som bilen ser skulle skydda någon i bilen. Jag tror inte den löser ut något på passagararsidan om det inte sitter någon där.. och det är väl enda stället om något som den skulle kunna löst ut vid en krock från sidan sådär.. alltså typ gardinen på passagerassidan.
av umekille
Hade inte motorcyklisten hjälm har han begått ett grovt trafikbrott.
Sen säger ju inte berättelsen om huruvida om hans mc var i lagligt skick
innan krocken. Och hans hastighet var ganska hög enl. vad bilden visar
så risken är att han blir vållande för trafikfarligt framförande av fordon utan
föreskriven säkerhetsutrustning samt ej anpassad hastighet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halv&arin[…]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]