...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
kottetrance skrev:
jo men cyklar på övergångsställen där det bara är en "gubbe" skylt, måste man leda cyklarna över.

Jo men då är det ju i regel inte någon cykelbana före så det kvittar men det här att de har företräde på cykelbanor är helt klart intressant eftersom i princip inga bilister följer det.

En regel jag tycker är mycket dum är när det är övergångsställe precis efter rondellen och bilisterna då måste stanna och släppa över fotgängare, blir stopp i hela rondellen om det är mycket trafik.
/Anders
Användarvisningsbild
av prototypen
cyklisterna har alltid företräde på "cykelbanor"
Här i Ronneby har dom börjat att höja upp alla cykelbanor för att bilisterna ska sakta ner.
Tycker det är skitbra då jag cykla till jobbet varje dag
Följande gäller för cyklar enl. vägverket:

http://www.vv.se/templates/page3____1311.aspx

Cykelöverfart
Cykelöverfarter ska användas av cyklister eller förare av moped klass II för att korsa en väg eller en cykelbana. Det finns både bevakade och obevakade cykelöverfarter.

Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg även om det finns en obevakad cykelöverfart.

Bilister ska anpassa hastigheten vid en obevakad cykelöverfart så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelöverfarten.

Länkar till information om vad som gäller när cyklister ska korsa en väg finns i spalten till höger.
Användarvisningsbild
av Brainy
Det var mer än jag visste men detta kan ju inte vara hela sanningen.
Bilister som ska köra ut från en mack/parkeringsplats m.m ska ju lämna företräde för all annan trafik och mig veterligen så ses en cyklist på cykelbana som trafikant.
/Anders
Användarvisningsbild
av prototypen
Vid utfarter gäller skyltning eller om inte det finns, höger regeln.
Är det skyltat stop/lämna företräde så gäller även detta mot cyklister. Är det däremot höger regeln så skall cyklist väjningsplikt.

Det är många regler som ändras och man bör hålla sig uppdaterad. Vad många glömmer är det som finns skriver i den lokala trafik förodningen, ärligt talat hur många harnågonsin tittat i någon sådan (inte jag).
Användarvisningsbild
av Brainy
När jag tog körkort fick jag lära mig att "Utfartsregeln innebär att du ska lämna företräde åt all trafik när du kommer från parkeringsplats, garageutfart, tomt, bensinstation, gårdsgata, gågata. vägren, cykelbana, terräng, stig, ägoväg eller liknande, samt när du korsat gångbana, gågata eller cykelbana. Dessutom ska du lämna före-träde åt gående och cyklister/mopedister när du korsar gångbana, gågata eller cykelbana, samt när du kör in på vägen från en fastighetsutfart"

Börjar man då som någon skrev tidigare höjja upp cykelövergångarna så är det väl snarare att se som en cykelbana än en cykelövergång?

Kan du länka till något som tyder på att reglerna skulle vara ändrade?

/Anders
Användarvisningsbild
av prototypen
Anders, du har helt rätt.

Jag har svårt att tolka lagen ang. utfart, vad stippulerar en utfart ex. mack och när räknad set som allmän väg?

Jag har en släkting som är uppkörningsinspektör på vägverket, det är en lämplig fråga till honom (jag återkommer).

Klippte följande från: http://lagen.nu/1998:1276

21§En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.¶

En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg¶

1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,¶
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,¶
3. från en cykelbana, en gågata, en gårdsgata eller från terräng, eller¶
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.¶
En förare har dessutom väjningsplikt mot fordon på en körbana när föraren kommer in på den från en vägren eller från en sådan cykelbana som är en del av vägen. Förordning (2001:753).¶
Användarvisningsbild
av Brainy
Fått något svar? nu börjar ju snart cyklisterna förpesta våra vägar igen ;)
/Anders
Användarvisningsbild
av mrsniper
cyckelister borde gå en utbildning. Jag höll på att köra på en i dag. Han bara cycklade rätt ut framför mig på övergångsstälet fast han såg att jag kom. De var på håret att jag han stanna. Som tur var hane jag ingen bakom mig.

:evil: :evil: :evil:
Användarvisningsbild
av Brainy
mrsniper skrev:cyckelister borde gå en utbildning. Jag höll på att köra på en i dag. Han bara cycklade rätt ut framför mig på övergångsstälet fast han såg att jag kom. De var på håret att jag han stanna. Som tur var hane jag ingen bakom mig.

:evil: :evil: :evil:
Fast kikar man på vissa bilister så verkar inte utbildning hjälpa (S)
Har de senaste tre veckorna när jag cyklat hem på eftermiddagen hållit på och krockat två ggr, båda gångerna med en taxi som fullständigt struntade i trafikreglerna. (H)

/Anders
Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]