Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flygmekanikern
Hejsan alla

Nu har jag bytat termostaten, den gick inte mer än 35% upp innan, nu går den 50-55% upp, vilket är vad det ska, så jag hoppas att den även ska dricka lite mindre nu också. Gjorde även en OBD felsökning och det var inget alls.

Jag är dock lite fundersam, för den drack mycket, även i somras, då var det förvisso "minnesförlust" som låg och spökade, men så mycket borde det väl inte göra på bensinförbrukningen när motorn väl är VARM, så borde bilen nästan gå bättre desto kallare luften är som den får in i motorn, så njae, frågan är hur det blir när det blir vart.....

Tankat tio liter, har väl kört en 3-4 mil och det är lite mer än hälften kvar, dock lite svårt att säga något än hur mycket den dricker etc, så funderar på att tanka upp den fullt och sedan se.

EN annan fråga om ni vet, är det galvad kaross på dessa V40, har en från 1997. Grejen är den att min är inte alls rostig i skärmar, trösklar etc, har sett många andra som är det, som i synnerhet har gått betydligt kortare än mina 25500mil, så därför jag undrar.

Ska dock sälja min V40 som är väldigt välutrustad och mycket tillbehör för en billig peng, ska ha runt 18 tkr.

Men men, skriv gärna en rad eller två
Att läsa av hur mycket bränsle du gjort av med under en viss sträcka via mätaren är kanske inte det bästa alternativet. Bäst är väl egentligen att tanka bilen fullt, köra några mil och tanka igen sen bara dividera antalet liter som går i med antalet mil.

Har du bytt olja? - Mindre inre friktionsvinkel
Skicket på tändstift och tändkablar? Tändmodul? Rätt sort? Elektrodavstånd?
Ingen broms som ligger på? Hjullager?
Igentäppt avgassystem?
Igentäppt luftfilter?

2.0 motorn är inte känd för att vara snål, det är snarare tvärtom tyvärr. Min erfarenhet är omkring 0,9 l/mil
Återupplivar denna tråd med en fråga då jag skall ta över en s40 -97 2.0 med automatlåda. Dessa brukar ju i regel vara lite törstigare.
Allt mellan 0.6 till 1.0 har jag läst här, då med manuella lådor. Nuvarande ägare vet jag har varit väldigt noga med alla servicear etc och bilen är i allmänt jättefint skick (minimalt med rost, ett gäng underredsbehandlingar etc) och har rullat ca 17-18.000 mil. Vad är era bud på bensinförbrukning gällande denna kärra?
LimpTheGimp skrev:Återupplivar denna tråd med en fråga då jag skall ta över en s40 -97 2.0 med automatlåda. Dessa brukar ju i regel vara lite törstigare.
Allt mellan 0.6 till 1.0 har jag läst här, då med manuella lådor. Nuvarande ägare vet jag har varit väldigt noga med alla servicear etc och bilen är i allmänt jättefint skick (minimalt med rost, ett gäng underredsbehandlingar etc) och har rullat ca 17-18.000 mil. Vad är era bud på bensinförbrukning gällande denna kärra?
Jag skulle nog chansa på runt 0,8-0,9 (blandad) (stadskörning vågar jag inte ens tänka på) beroende på hur tung eller lätt du är på gasen.
Hade en S40 2.0 -98 med automat.
Sommar: Lätt på gasen gav vid blandad körning 1-1,05 l/mil. Lite hårdare körning, läs kunna göra omkörningar, 1,1-1,15 l/mil. Sportläge och bus fick jag den att dra 1,3 l/mil.
Vintertid: Blandad körning 1,1-1,15 l/mil.

Har numera en V40 T4 -03, och det resulterade i ungefär 0,15 l/mil lägre förbrukning gällande ovanstående siffror. Samma körstil. :)

Kan ju även nämna att de handlar om norrbottniska vintrar.
Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]