I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av pulse
tjena.. har googlat och googlat så bestämde mig för att regga mig här =)..

Har tänkt nu på senare tid att ta och turbokonvertera 740:in.
Men har ingen större koll på det där med Lmm och hur jag ska ställa in den.
Har dock läst lite att b200f motorerna har lmm med kugghjul och fjäder man kan ställa in på..
passar den i så fall på en b230f motor ?

Och hur ser det ut med 940 turbo grenrör, passar dom rakt av ? =)
pulse
Övningskörning

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja grenröret passar rakt av.
Ställa in LMM kan man inte så tillvida. Man kan 'lura' den genom att bygga ett större rör. Detta kräver dock rätt nogranna uträkningar och anpassningar till spridarna, om man vill att bilen ska gå någorlunda bra.
Du kan inte byta LMM till någon annan än den som sitter där. Styrboxen kommer få tokspel då.

Man kan även köra med ett extrasprut som aktiveras med tryckvakter. Inte den snyggaste eller mest optimala lösningen, men helt klart billigast.

Men i det stora hela, det är mycket enklare och smidigare att byta till en turbomotor, med boxar och kabelhärva, direkt. Då kan du dessutom regga bilen och köra lagligt, istället för att oroa dig att bli av med körkortet om du blir stoppad.
av pulse
Lucif3r skrev:Ja grenröret passar rakt av.
Ställa in LMM kan man inte så tillvida. Man kan 'lura' den genom att bygga ett större rör. Detta kräver dock rätt nogranna uträkningar och anpassningar till spridarna, om man vill att bilen ska gå någorlunda bra.
Du kan inte byta LMM till någon annan än den som sitter där. Styrboxen kommer få tokspel då.

Man kan även köra med ett extrasprut som aktiveras med tryckvakter. Inte den snyggaste eller mest optimala lösningen, men helt klart billigast.

Men i det stora hela, det är mycket enklare och smidigare att byta till en turbomotor, med boxar och kabelhärva, direkt. Då kan du dessutom regga bilen och köra lagligt, istället för att oroa dig att bli av med körkortet om du blir stoppad.
har också läst det där om bygga större rör till lmm.

klart det är enklare och smidigare.. men kan inte ett skit om bil motorer.. men crossar och allt sånt kan jag. så vore sköjj att lära sig bil motorer också =).

oh fan. kan man bli av med körkortet :O?.. varför detta ?=).

vore det dock inte enklast och skaffa sig en bil med en lmm som har fjäder? =)
av pulse
Lucif3r skrev:Man kan bli av med körkortet därför att det räknas som olovlig körning. Oftasts är det väl böter man får samt erläggande om registreringsbesiktning, men man kan även bli av med körkortet.
aja.

får titta lite på b20 motor. då jag kan förgasare lite mer :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
kebabpizza skrev:Att turbokonvertera är i stort sett omöjligt att genomföra på laglig väg om bilen är en 76:a eller nyare.

Undantag: Regga som ombyggt fordon med etanolkonvertering. Med detta kryphål kan man regga med turbo... Men för att regga som ombyggt så krävs ju en hel del så...
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Lucif3r skrev:Undantag: Regga som ombyggt fordon med etanolkonvertering. Med detta kryphål kan man regga med turbo... Men för att regga som ombyggt så krävs ju en hel del så...
Och ett effektintyg från "rullande landsväg"-test som då krävs, är ju inget som man snyter fram så där bara heller.... Men visst, allt går om man bara vill :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
kebabpizza skrev:
Lucif3r skrev:Undantag: Regga som ombyggt fordon med etanolkonvertering. Med detta kryphål kan man regga med turbo... Men för att regga som ombyggt så krävs ju en hel del så...
Och ett effektintyg från "rullande landsväg"-test som då krävs, är ju inget som man snyter fram så där bara heller.... Men visst, allt går om man bara vill :)
Ja precis. Fast en bänkning kostar inte så många tusen. En mappning+bänkning brukar ju ligga på 8-10k.
Det är väldigt mycket pengar i det stora hela, och inget man gör för skojs skull så klart. Men det går iaf att regga en bil upp t om -92 med turbokonverterad motor.

Det bästa i OP's fall är iaf helt klart att kasta på en B230FK eller FT motor och bara åka till SPB och regga skiten.

Btw så kan du inte byta till en B20 med förgasare lagligt heller. Nya motorn måste vara svensksåld och ha katt, samt vara avgascertifierad.
Volvo började med katt sent -87/tidigt -88, och bara på B230 motorerna vad jag vet. Samt på B200 motorerna i italien, jag är inte säker på när B200 kom i produktion dock, B204FT satt iaf i 960 i italien.
av pulse
Lucif3r skrev:
kebabpizza skrev:
Ja precis. Fast en bänkning kostar inte så många tusen. En mappning+bänkning brukar ju ligga på 8-10k.
Det är väldigt mycket pengar i det stora hela, och inget man gör för skojs skull så klart. Men det går iaf att regga en bil upp t om -92 med turbokonverterad motor.

Det bästa i OP's fall är iaf helt klart att kasta på en B230FK eller FT motor och bara åka till SPB och regga skiten.

Btw så kan du inte byta till en B20 med förgasare lagligt heller. Nya motorn måste vara svensksåld och ha katt, samt vara avgascertifierad.
Volvo började med katt sent -87/tidigt -88, och bara på B230 motorerna vad jag vet. Samt på B200 motorerna i italien, jag är inte säker på när B200 kom i produktion dock, B204FT satt iaf i 960 i italien.
köper självklart den 360 eller nått med den motorn :D
Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta bytet […]