Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jackson75
volvov702002 skrev:
har ett malande ljud vänster fram, men bilen vart inne och inget dom kännt att det ska vara hjullager, utan kan va vägljud som letar sig genom fjäderbenet på nåt sätt, har jag hört att det kan vara.
Det där malande ljudet har jag också! Eftersom jag inte haft bilen mer än 6 månader så har jag inte varit säker på om detta är normalt vägljud eller inte. Tankarna har också gått till hjullager, men besiktningen kände inget fel på hjullagren, iofs så behöver väl inte hjulet "glappa" även om lagret är dåligt.
av Xuri
Jackson75 skrev:
volvov702002 skrev:
har ett malande ljud vänster fram, men bilen vart inne och inget dom kännt att det ska vara hjullager, utan kan va vägljud som letar sig genom fjäderbenet på nåt sätt, har jag hört att det kan vara.
Det där malande ljudet har jag också! Eftersom jag inte haft bilen mer än 6 månader så har jag inte varit säker på om detta är normalt vägljud eller inte. Tankarna har också gått till hjullager, men besiktningen kände inget fel på hjullagren, iofs så behöver väl inte hjulet "glappa" även om lagret är dåligt.
väldigt sällan de blir glapp i lagret på v70N modellerna.
drivaxeln håller ju ihop de även om lagret är dåligt.
är de oljud så är de dåligt :P
av volvov702002
stötdämparna bak är nya, bilen vart sån sen jag köpte vid 10500 mil, bilen har inget drag så bussningarna borde va relativt bra ibak. ryckningar vid motorbroms har jag , särskillt i medlut så rycker det. Men vibrationer vid acc. Har jag inte vad jag känner. Hade inga ryck när nya bulten me gummi monterades men va bra nån dag så återkom det, om det inte va placeboeffekt från mej.

Ang malande så är det nog vägljud genom fjäderbenet, hört att volvo vetat om det o löst senare modeller med nån isolering under fjädern, fr.o.m 04 tror jag.

funderar starkt byta bil p.g.a detta, men lagt ner så mkt pengar så tyvärr får man nog fortsätta med lite till o försöka lösa detta. Fortsätta med nya stötisar i fram.
av volvov702002
ni som har vibrationer vid 80 eller runt där, har ni kollat däcken, samma med sommar/vinterdäck. hur upplevs det upp till 80km , skumpar det nåt eller bara vibrationer väl uppe i 80km ?
av Xuri
att stötdämparna fram skulle ge vibrationer tvivlar jag starkt på.

OM du motorbromsar börjar de vibrerar mer eller mindre då ?

Om du bara sänker hastigheten genom att rulla med ingen växel i , vibrerar de mer eller mindre då ?

jag tror mer på dåliga däck/fälgar eller nån drivaxel som inte är ok.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Xuri skrev:att stötdämparna fram skulle ge vibrationer tvivlar jag starkt på.

Om du bara sänker hastigheten genom att rulla med ingen växel i , vibrerar de mer eller mindre då ?

Kan en drivaxel orsaka vibrationer bara vid vissa hastigheter ?
Kan dessa ge skillnad om man svänger lätt så att drivknutarna hamnar i annat läge ?
av Xuri
Jackson75 skrev:
Xuri skrev:att stötdämparna fram skulle ge vibrationer tvivlar jag starkt på.

Kan en drivaxel orsaka vibrationer bara vid vissa hastigheter ?
Kan dessa ge skillnad om man svänger lätt så att drivknutarna hamnar i annat läge ?
för många år sen bytte jag faktiskt drivaxel på en ambulans för den började vibrera i olika hastigheter.
dock först å främst vid motorbroms kände man en påtaglig vibration.

de var inre drivknuten som var pajj på den kärran.
Nållagrena som håller rullarna i tripoden eller vad man ska säga hade gått sönder.
vet inte om de har å göra med att de blir egensvängingar i axlarna vid vissa hastigheter eller belasning.
har du den belastad så ska den ju inte kunna röra sig i knuten.

stod man å jämnförde glappen i indre knutarna när dom satt på plats kände man klart å tydligt att de glappade mer på ena sidan.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Kände på mina drivaxelbultar idag och kunde konstatera att dessa satt ganska löst. Så jag drog dem lite till. Det märkliga var att det var olika storlek på bultarnas skallar, har man bytt storlek någon gång i tiden på dessa?
I service historiken över bilen så kan jag läsa att ena drivaxelbulten har monterasts pga saknades. Så bulten på höger sida är nyare än vänster.
av volvov702002
börjar misstänka mina däck ändå faktiskt , för det skuttar redan från start i bak, men väl på jämn fart känns det som att det kommer ifram, känns betydligt mer med vinterhjul 15" med rostiga fälgar men med nya däck dock, än med sommarhjulen 16" , så visst kan man ha oturen med att båda uppsättningarna kan ha nåt fel med nån däck eller fälg.

får försöka på nåt sätt utesluta sen när det är dags för sommarhjulen, att ta ett reservhjul och och prova med ett hjul i axelsida i taget.
Användarvisningsbild
av Jackson75
volvov702002 skrev:börjar misstänka mina däck ändå faktiskt , för det skuttar redan från start i bak, men väl på jämn fart känns det som att det kommer ifram, känns betydligt mer med vinterhjul 15" med rostiga fälgar men med nya däck dock, än med sommarhjulen 16" , så visst kan man ha oturen med att båda uppsättningarna kan ha nåt fel med nån däck eller fälg.

får försöka på nåt sätt utesluta sen när det är dags för sommarhjulen, att ta ett reservhjul och och prova med ett hjul i axelsida i taget.
Jag har också tänkt i dem banorna, men tyckte det är långsökt att båda mina uppsättningar däck ger dessa vibrationer. Men det märkliga är att ibland så är vibrationerna betydligt mindre, precis som att det ibland sammanfaller med positionerna på framhjulens rotation. har man tur så kanske dessa "tar ut varandra" och ger mindre vibrationer.
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]