Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Boezak
Min Volvo V70 2,0D -08 rök under huven när jag parkerade på jobbet i morse. Det såg ut som att den kokade men det var alldeles för lite rök för att jag egentligen tror att den kokade.
Jag är totalt värdelös på felsökning av motorer och hoppas att jag kan få några tips eller idéer på vad som kan vara fel från någon klok människa här.
Bilen indikerade inte att något var fel och jag fick inga felmeddelanden i Infodisplayen (eller vad den heter).
Jag lyfte på huven men där var bara en stor plastkåpa och röken kom fram under plastkåpan.
Det var -13 grader och jag körde dieselvärmaren på timer innan jag åkte hemifrån. Det är ca 4 mil till jobbet och jag märkte inget förrän jag stannade.

Jag är jättetacksam om någon kunde hjälpa mig med detta!

/Jocke
av Gameburg
luktade det bränt, diesel eller var det vattenånga? Känns som ganska omöjligt att säga vad det beror på. Kolla kylarvattennivån så den inte sjunkit. Har du gjort motortvätt och att det kan ligga vatten i ngt skrymsle som ångar bort eller kanske dieselläckage!?
av Boezak
Det luktade inte direkt bränt, men det luktade lite underligt. Har inte gjort motortvätt.
Skall kolla kylarvattennivån. Jag fick en känsla av att det var vattenånga.. Kan något ha frusit sönder i kylan och läcka vatten?

Tack för ditt engagemang och svar!

/Jocke
av Gameburg
kylarglykol brukar lukta lite sött, har du kollat fryspunkten på länge?
av Boezak
Jag har inte använt dieselvärmaren de två senaste dagarna och bilen har uppfört sig normalt, dvs ingen rökutveckling.
Det skulle kunna tyda på att felet ligger där. För det skall väl inte komma rök ur den? Har bara haft bilen en månad och använt värmaren ganska mycket då det varit ganska kallt. Har inte märkt något tidigare.
Håkan, har du någon idé om vad som kan vara fel med värmaren? Vågar jag testa imorgon eller tror du att något mer kan gå sönder.
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]