MrSoldan skrev:Har kollat med lite olika nu, det enda alla är överens om är att det kan vara något med tändningen, troligast tändstift isf.
Mekonomen sade att det kan vara en mängd olika saker, tändstift eller något med turbon men han ville nog inte säga vad han egentligen trodde fick jag intryck av då han ville ha in bilen på felsökning. 
Nästa sade det kan ha med hjulbalanseringen att göra eller framaxeln?? Men då skulle väl ändå inte bilen bara rycka i en viss hastighet på plan väg eller uppförsbacke?
Vad dom gemensamt också utesluter är att det skulle vara något med insprutningen.
Vad jag idag märkte som gjorde mig lite förbryllad var att det ryckte inte lika mycket och funderade på om det kunde ha med mängden bensin att göra, sist det ryckte var det halvtank och nu idag full tank. Någon tanke där?
En sade något om bränslefilter men nästa sade att det kan man utesluta 
Ska till en verkstad för provåkning i morgon får vi se om bilen ens känner för att rycka precis då, men det gör den säkert inte :)
Sånt här är egentligen mest bara snack, från kundmottagarnas sida alltså. Spretigheten i svaren avslöjar att du hört dig för hos ett par konkurrerande verkstäder.
Utan en ordentlig check kan man inte veta någonting. Det är ändå intressant att de tillfrågade utesluter fel på insprutningssystemet, med sådan säkerhet. Förstår inte hur de tänkte där, faktiskt.
När man köper en "ny" bil så är det bra om man också lägger in en storservice i den ekonomiska kalkylen.
Gå igenom tändsystemet och byt stift och ev. skadade tändspolar + kablar.
Byt bränslefilter (jag tror att du kan behöva byta ditt, eftersom igenstta filter ger ryckig gång vid belastning) och kolla upp/alla oljor och vätskor. Luftfilter och oljefilter etc.
Jag hade en tendens till ryckighet vid accelleration. Monterade 4 nya tändstift - Volvo original. Voilá! Motorn gick som ny igen.
Mitt förslag är att du beställer tid för en ordentlig "Leveransservice".