Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Folke89
Hej,

Har fått erbjudande om att köpa en Volvo S80 -02 (170 hk) för 25 000kr. Var och provkörde den i helgen, den gick mjukt och fint och all utrustning verkade fungera bra (d.v.s. AC, El-hissar, farthållare, stolsvärme och annat lull-lull).

Det enda jag hade att anmärka på var att det verkade vara ett litet hål i den bakre ljuddämparen. Sedan är gaspjällhuset av typen Marelli (det italienska som är känt för att krångla). Utöver det så var det ett par mindre "parkeringsbucklor" och lite repor på spoilern, inget allvarligt.

Lite mer info om bilen:

*Gått ca: 23 500 mil
*Servicebok helt ifylld
*Endast en ägare (behöver inte nödvändigtvis vara bra)
*Väldigt bra mönster på vinterdäcken
*Sommardäck på aluminiumfälgar (klarar nog ett par säsonger till)

Jag tycker att priset verkar väldigt bra och är sugen på att slå till. Det enda som grämer mig är att risken finns ju att gasspjällhuset ger upp och det är ju inte billigt. Sedan kostar den bakre ljuddämparen runt 3 000kr. Så i värsta fall kanske jag kan köra ett par månader sedan får jag punga ut med ca: 9 000kr till och då är det ju inte så billigt längre. Jobbet kan jag göra själv men delarna är ju inte gratis direkt.

Om ni har orkat läsa ända hit så tänkte jag fråga vad ni tycker. Jag är som sagt väldigt sugen på att slå till men det skadar ju inte att höra sig för. Någon som tycker det verkar som en dålig affär?

Tacksam för tips och råd.
Senast redigerad av 1 Folke89, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Hejsan Folke.

25.000 låter väl typ ok, och S80 är en riktigt trevlig bil, men om du kollar på bilpriser.se, så ser du att den borde vara liiiiiite billigare.

http://www.bilpriser.se/bilvardering/?s ... 3acb0fae8d

Jag skulle slå till om den du vill käpa bilen av kan tänka sig att gå ner til typ 20-22 000.
Men jag skule nog inte betala mer, för som du helt riktigt nämnt, så är gasspjäll och luddämpare inte gratis.
av dalldall
hade det varit jag som letat s80 så hade jag kollat på flera som inte behövt utgifter. s80 e väl den volvo som ligger lägst i pris! finns många till salu.
Användarvisningsbild
av Folke89
Ja, ni har kanske rätt. Är nog inte så billigt som jag har fått för mig. Jag har mest kollat på blocket.se och jämfört med priserna där tycker jag den verkar relativt billig.

Men jag får nog tänka om lite, 25 000kr är kanske lite i överkant. Ska höra med honom igen om han kan gå ner ett par tusenlappar. Han lät inte så positiv till det första gången jag frågade.

Är det förresten någon som vet om ett hål i ljuddämparen går att fixa eller är det en ny som gäller? Min far menar på att det är någon "konstig legering" så det går i princip inte att svetsa igen hålet (måste köpa ny). Men det kanske går att täta på något annat sätt? Det kan inte vara ett stort hål för den väsnas inte mycket.
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Folke89 skrev:Ja, ni har kanske rätt. Är nog inte så billigt som jag har fått för mig. Jag har mest kollat på blocket.se och jämfört med priserna där tycker jag den verkar relativt billig.

Men jag får nog tänka om lite, 25 000kr är kanske lite i överkant. Ska höra med honom igen om han kan gå ner ett par tusenlappar. Han lät inte så positiv till det första gången jag frågade.

Är det förresten någon som vet om ett hål i ljuddämparen går att fixa eller är det en ny som gäller? Min far menar på att det är någon "konstig legering" så det går i princip inte att svetsa igen hålet (måste köpa ny). Men det kanske går att täta på något annat sätt? Det kan inte vara ett stort hål för den väsnas inte mycket.

Som tumregel på alla avgassytem kan man säga att: har det väl gått hål så går det väldigt fort utför efter det.

Kolla på flera likadana S80 02:or och ta med billigare alternativ tillbaks till säljaren, det borde kunna hjälpa att få ner priset lite.
av kilowatt
Du kan ju förhandla, ny ljuddämpare, antingen bytt eller lös med i priset, på ca 20-22 tuss, Då börjar det bli köpläge. Du skriver inte heller något om sommardäck o fälgar....
av monza
Schysst bil, säger jag som akutköpte en S80 -01á för 5 år sen o ännu inte har en tanke på att byta bil.
Om du söker så hittar du bakre dämparen för ca 1´500:-. Annons från företaget finns på Blocket. Jag hade försökt dra av kostnaden för bakre dämparen, för den torskar du på att byta rätt snart.

Spjällhuset kan ju alltid packa ihop men kolla om det är bytt även om bytt spjällhus inte är nån garanti.
Det blir svårt att köpa bil om man e orolig för att nått kan gå sönder o därför ska avstå.

Mvh
Användarvisningsbild
av Folke89
kilowatt skrev:Du kan ju förhandla, ny ljuddämpare, antingen bytt eller lös med i priset, på ca 20-22 tuss, Då börjar det bli köpläge. Du skriver inte heller något om sommardäck o fälgar....
Sommardäck ingår (aluminiumfälgar). Klarar nog ett par säsonger till innan däcken måste bytas ut.
Användarvisningsbild
av Folke89
monza skrev:Schysst bil, säger jag som akutköpte en S80 -01á för 5 år sen o ännu inte har en tanke på att byta bil.
Om du söker så hittar du bakre dämparen för ca 1´500:-. Annons från företaget finns på Blocket. Jag hade försökt dra av kostnaden för bakre dämparen, för den torskar du på att byta rätt snart.

Spjällhuset kan ju alltid packa ihop men kolla om det är bytt även om bytt spjällhus inte är nån garanti.
Det blir svårt att köpa bil om man e orolig för att nått kan gå sönder o därför ska avstå.

Mvh
Det är aldrig bytt. Håller med dig, man kan inte räkna med att allt ska pajja. Spjällhuset kanske håller 5 000 mil till (behöver ju inte gå sönder). Alla Marelli-spjällhus kan väl inte ha krånglat?
av Arnold
Spjälhuset från MM med vit etikett håller dålig kvalitet rent generellt. Men det går inte att sia om hur länge det kan hålla. Mitt gav upp vid 21 000 mil. Sedan har du ju även kallödningar på DIM-kortet som också är vanligt på de tidiga årsmodellerna. Ska Volvo byta kombinationsinstrumentet så blir det dyrare än gasspjället. 12 500: ville Volvo i Malmö ha. Fast vi på forumet låter ofta obdtuning.se löda om DIM-kortet för en betydligt mindre peng (2 500:-). Det är ganska vanligt att en lödning släpper som gör att kontrollampan till heljuset inte tänds varje gång man slår på helljuset. Pröva med att slå av och på helljuset upprepade gånger och kolla om kontrollampan tänds varje gång. Vill du slippa dessa problem så måste du ta en Volvo som är några år yngre. Men då blir det till att gräva djupare i plånboken.
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]