Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Echraz
Hittar både negativt och positivt om båda motorerna här på forumet. Givetvis är det svårt att sia om hur marknaden kommer att se ut om 5 år och hur det påverkar andrahandsvärdet. Det jag funderar över är vilken bil som blir billigast att äga (om vi antar att båda bilarnas värde sjunker med ungefär samma procent)

Flexifuel verkar vilja ha ca 1,2 l/m etanol vilket motsvarar ca 12 kr milen i bränslekostnad.
Dieseln verkar ligga kring 0,6 l/m = 8,4 kr milen.
Det som brukar vara ett argument mot dieseln är skatten, men i det här fallet ligger den endast ca 450 kr mer än flexifuelen. Däremot så är många av de flexifuelbilar jag tittat på fortfarande skattebefriade i ca 2 år till.
Försäkring är i stort sett samma.
Skiljer sig servicekostnaderna så pass mycket till fördel för en F?
Däremot får jag en nyare/fräschare bil om jag väljer en F. Jämför 2 st 2010 för ca 150k. Där F har gått ca 7000 mil och D har gått kring 11000 mil.
av Echraz
ah17 skrev:
Echraz skrev:Jämför 2 st 2010 för ca 150k. Där F har gått ca 7000 mil och D har gått kring 11000 mil.
Bra andrahandsvärde med tanke på att för 90tkr till får du en helt ny bil:

http://www.blocket.se/kristianstad/Volv ... w=1&last=1
T4 skulle inte vara helt fel men det är dåligt med dessa för 150k. Sen blir det väl lite skevt att jämföra en summum mot en kinetic. Antar att det rör sig om lite mer än 90000 i skillnad.
av Echraz
Jag har lite svårt att fatta hur det funkar med serviceintervallerna för flexifuel-bilarna. Räknas mellanservice in som en service? Dvs ett år eller 1000 mil till nästa? Jag kör 1500 mil om året så blir det så att jag kommer få lämna in bilen var 1000:e mil för varannan fullservice, varannan olje- och filterbyte? Eller blir det så att jag kör 1000 mil, gör ett olje- och filterbyte, kör tills bilen gått ett år sen förra fullservice och gör då ytterligare en fullservice? Då blir "mitt" faktiska serviceintervall 1000, 1500, 2500, 3000, 4000 osv. Nu kommer bilen jag köper ha gått ca 6000 mil men jag antar att intervallerna ser likadana ut.

Om jag tittar på 2.5ft så har den serviceintervall 1500/3000. Vad blir skillnaden för mig vid ett sådant intervall? Kan jag göra olje- och filterbyte och fullservice vartannat år eller blir det så att jag endast gör en fullservice varje år? Rent spontant så känns det som om det blir mindre tid/pengar på verkstaden med en 2.5ft eller tänker jag fel?

2.5ft är inte allt för mycket dyrare i skatt och försäkring så jag kan nog tänka mig den istället för 2.0f om serviceintervallerna passar min årliga körning bättre.

/Echraz
Användarvisningsbild
av ah17
Echraz skrev: Jag kör 1500 mil om året så blir det så att jag kommer få lämna in bilen var 1000:e mil för varannan fullservice, varannan olje- och filterbyte?
För egen del skulle jag bytt olja/filter varje år och beroende på miltal så skulle jag även byta de delar som ligger närmast i sträcka att bytas enligt serviceprogrammet.

Ta det lite som det kommer...
av Mwi
Echraz skrev:Om jag tittar på 2.5ft så har den serviceintervall 1500/3000. Vad blir skillnaden för mig vid ett sådant intervall? Kan jag göra olje- och filterbyte och fullservice vartannat år eller blir det så att jag endast gör en fullservice varje år? Rent spontant så känns det som om det blir mindre tid/pengar på verkstaden med en 2.5ft eller tänker jag fel?
/Echraz
Det stämmer bra oljebyte ena året, fullservice nästa år om du kör 1500 mil/år och då är bilen servad enligt plan. Har själv samma körsträcka per år och det blir ganska vettigt med en 2,5 FT, sedan kommer du att få tillbringa en del tid vid bensinmacken istället. Själv kör jag mestadels etanol och har lyckats komma upptill 2,24l/mil vid stadskörning på vintern, men helt klart går den motorn skönt och som det verkar problemfritt på etanol.
av Echraz
Mwi skrev:
Echraz skrev:Om jag tittar på 2.5ft så har den serviceintervall 1500/3000. Vad blir skillnaden för mig vid ett sådant intervall? Kan jag göra olje- och filterbyte och fullservice vartannat år eller blir det så att jag endast gör en fullservice varje år? Rent spontant så känns det som om det blir mindre tid/pengar på verkstaden med en 2.5ft eller tänker jag fel?
/Echraz
Det stämmer bra oljebyte ena året, fullservice nästa år om du kör 1500 mil/år och då är bilen servad enligt plan. Har själv samma körsträcka per år och det blir ganska vettigt med en 2,5 FT, sedan kommer du att få tillbringa en del tid vid bensinmacken istället. Själv kör jag mestadels etanol och har lyckats komma upptill 2,24l/mil vid stadskörning på vintern, men helt klart går den motorn skönt och som det verkar problemfritt på etanol.
Det låter bra! Då känns det ju vettigare att köra på 2,5ft då det blir en service per år istället för 2.0f där det blir typ 1,5 service per år. I övrigt skiljer sig inte kostnaderna nämnvärt. Försäkringen blir ca 1000 kr dyrare och skatten typ 150 kr dyrare vilket borde gå att räkna in på mindre service.

/Echraz
Ardic 612D

Antar du menar 912,har bytt lager på 2st. H[…]

V90 läggs ner.

Nu ska man ju ge sig på att skatta hybrider[…]

Volvo car UX

Chattade precis med Volvo support, och planen &aum[…]

vinterhjul Fälgen "Ja" men det[…]