Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Idag lyckades jag mäta givaren efter att jag parkerat bilen med lysande ABS-lampa. Fick 0,2 volt AC från den. Jag vet sen tidigare äventyr att styrdonet klarar att spänningen går ända ner till ca 0,05 volt, så jag tvivlar på att givaren är problemet.
Givarnas resistans låg stadigt på 1048 Ohm (exakt lika på båda bak).
Jag införskaffar nu en E5 torx och återkommer.

Edit: givaren höger bak såg fin ut, blåste bort lite bromsdamm bara.
Användarvisningsbild
av taxi
Hej, inga felkoder som pekar på ringar.
Jag lödde om kontaktpinnarna på kretskortet i ABS-modulen igår, när jag nu kom upp i 20 km/h slocknade lampan.
Laddar upp bilder senare, Windows phone funkar inte för forumbilder.se.
Användarvisningsbild
av taxi
Om du orkar får du gärna utveckla det där?
Eller menar du att det finns en grupp "avbrottskoder", och en grupp "konstig signal-koder"? :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Är inte så jättehaj på det där, men ABS'en gör något självtest vid 20 eller 30km/h. Vissa koder visar sig inte i hastigheter under, men kan ploppa upp efter självtestet.
Hur det fungerar eller varför det uppstår har jag ingen aning om dock :roll:
Användarvisningsbild
av taxi
Ja, det enda jag kan tillägga är att min verkar göra ett självtest vid 20 km/h. Och ett tyst sådant, till skillnad från andra som verkar ha lite mer märkbart självtest?
Användarvisningsbild
av taxi
Lika bra att börja från början:

Intermittent lysande ABS-lampa, felkod på givare höger bak. Nu är det dags att mäta givaren, och då gärna i kontaktstycket på ABS-modulen som återfinns under huvudbromscylindern. (Mätning här innefattar hela kablaget också, det är bra.) Detta för att utesluta defekt ABS-modul.

Givarens motsånd mättes till ca 1050 Ohm, alltså perfekt. När en medhjälpare snurrar hjulet för hand gav givaren också 0,2 volt växelspänning, vilket också bör vara inom tolerans. Detta grundar jag på egna erfarenheter, vet inget om fabriksspecifikationer.

Nu misstänker jag modulen, efter att kontakten kontrollerats: inga lösa stift.

Först tog jag ur säkring nr 14, "ABS main supply", tror jag det stod.
Fyra torx E5-skruvar under huvudbromscylindern, sen drog jag loss modulen rakt från ventilpaketet (tror jag det heter?)
Modulen öppnas försiktigt med tålamod, sen löder man om kontaktpinnarna på kretskortet. De till höger på bilden nedan, men det ser man tydligt när man har den i knät.

Bild

Var extra försiktig med låsringarna, fyra st. Jag använde små elektronikmejslar för att ta bort dem, sen återanvändes de. Bild nedan.

Bild

Sen detta gjordes har min ABS-lampa varit släckt (när den ska vara släckt alltså)

Bild

Jag noterade också att kontaktpinnarna till höger bakgivare är de längst upp i högra hörnet på kretskortet. Jag vet inte om det har något med saken att göra, men det låter logiskt i mina öron att det kan börja där.
Användarvisningsbild
av taxi
Och apropå självtet: det är nog tidigare årsmodeller, T o M -95, som har ljudligt självtest. Från -96 850 till -98 V70 är det samma ABS-modul.
Skulle vara intressant att veta vad och hur den gör när man kommer upp till 20 km/h?
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]