- mån 11 mar 2013, 19:20
gltnils skrev:Har nu varit ute och kännt på skruven, kunde ganska lätt dra åt den ca ett kvarts varv till sen var det stopp, båda sidor.. Skulle behöva ta i ordentligt för att det skulle gå dra åt mer.. Med andra ord ganska väl åtdragen.. Efter provkörning är det bara konstatera att "knacket" är kvar. Uppkommer varje gång jag börjar köra från stillastående..backa eller fram spelar ingen roll.. Knackar till 1-2 gånger och sen är det tyst tills nästa gång jag stannar och ska köra iväg.. Mer påtagande vid korta manövringar, dvs fram/tillbaka, t ex vid vändning där man har ont om plats... Varför är det viktigt att byta skruven? Kan det vara något annat, t ex glapp styrled??EddyMe skrev:Skruven skall bytas . Dras till rätt moment sedan drar man ytterligare ett kvarts varv (90 grader)bensinskalle skrev:Lossa den lilla navkoppen i centrum på fälgen, så sitter skruven rakt in där.Behöver skruven bytas ut? Skall bilen hissas upp med hjulen hängande? Tänker på belastningen..
Den ska säkert dras med något moment, men när jag lossar den och grejar så rengör jag den, lägger på lite locktite och drar på känn. Har aldrig haft några problem med det.
Har hittat att den ska vara 35nm + 90 grader.. Förstår dock inte vad som menas med "+90 grader"?

- By Desmodue