Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag upplever samma sak, hade en XC60 D5 -2010 förut och bytte till en XC60 D4 -2013 och det är inte på långa vägar samma effekt på värmaren i den nya bilen. Dessutom har jag fått den utbytt på garanti efter ca 400 mil pga oljud.
Enligt mig Åf så skall tydligen de nya värmarna var mer (miljöanpassade) så de drar mindre bränsle, därför sämre kapacitet.
Kinetic skrev:Jag upplever samma sak, hade en XC60 D5 -2010 förut och bytte till en XC60 D4 -2013 och det är inte på långa vägar samma effekt på värmaren i den nya bilen. Dessutom har jag fått den utbytt på garanti efter ca 400 mil pga oljud.
Enligt mig Åf så skall tydligen de nya värmarna var mer (miljöanpassade) så de drar mindre bränsle, därför sämre kapacitet.

Tack för ditt meddelande. Och jag som inte har en garage...dom kunde iaf berätta vad denna skillnaden beror på.
Han som köpte min V50 är väldigt nöjd. Jag inte särskilt med min nya bil...
Default läge borde väl inte påverka värmaren när man kör den som parkeringsvärmare, möjligen vid körning att man har begränsat den då för att få ner förbrukning och utsläpp.
Finns det något man kan göra för att få bättre effekt?
Fläkhastigheten verkar vara betydligt lägre nu när man kommer till bilen jämfört med min förra S60 D3 my11.
laser2 skrev:
apersson850 skrev:Även min motor sjunker lätt tio grader när jag motorbromsar i en nedförsbacke en stund. Då är det ändå den största dieseln de har.
Även med motorvärmaren på?
Ja, jag brukar ha den i läget Auto. Men här pratar jag om en sänkning av temperaturen, så som den visas om jag tittar med telefonen via ODBII-interfacet, som sker inom så kort tid att värmaren ändå inte hinner motverka den.
Kör jag utan värmaren i Autoläge så märker jag däremot en tydlig skillnad i hur långt jag måste köra innan bilmotorn når en rimlig temperatur.
sveare skrev:Det stämmer som du säger att det mycket längre tid för motorn att bli varm utan hjälp av värmaren, men jag tror den viktigaste frågan är varför bilen inte blir så varm vid parkeringsuppvärmning.
Vadå "Inte blir så varm", vad innebär det påståendet?

Värmaren har två effektsteg så den kan kan låta bli att tända flera gånger, toppeffekten räcker gott och väl, ca 5KW
Webasto själva anger 20 min (vid minus fem) som en lämplig uppvärmningscykel
Rutorna ska vara avisade och kupen "lite lagom" varm
Det är ingen bastuvärme som ska uppstå
perhall skrev:Det är väl inte så konstigt att DRIVe-läget, som ju är default, begränsar effektuttaget för att spara bränsle...?
Tvivlar på att det kan vara så. Bränsleförbrukningen blir väl lägre vid korrekt (varm) motortemperatur? Så då ska man snarare elda på för att komma dit..
Fast detta med Drive är ju inte riktigt min grej... :mrgreen:
2013xc70 skrev:V 50 2006 , brenneren går en time, låter som et jetfly, bilen gjennomvarm innvendig. Xc70 2013, brenneren går ?, mye stillere en v50, bilen lunken innvendig.
Just det: ljud som jetmotor på V50 och hogt temperatur, en liten Cessna och lagom temperatur på nya V60. Det ar verkligen en stor skillnad mellan dom två bilarna. Tidigare så tankte jag: for en fantastisk bil jag har (V50). Mer varme an hos andra marken inkl. BMW och VW.
Bilen skal til testing hos ÅF mellan 18-19.mars. Tanker at dom hittar inga fel, "sånn ska det vara"...men det jag undrar på ar om det ar två olika varmare? Och det vill jag ha svar på.
Hadde jag visst at denna ar så svag så hadde jag faktisk kopt BMW X1. Varmare ar viktigt for mig som inte har garage.

Undrar om detta handlar om miljohysteriet og låg forbrukning...

Vi hors så snabbt jag vet mer.

PMV

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Limp home ger garanterat felkod. Den beror på[…]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]