Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nicolai
När jag tvättade V90:n igår upptäckte jag att fönsterlisten runt vindrutan är skadad i nedre hörnen. På förarsidan är den "kil" som sitter i hörnet skadad; på passagerarsidan saknas den helt så att ett par cm av vindrutans kant är helt blottlagd (se bilder nedan). Är dessa kilar utbytbara eller måste hela vindrutelisten bytas?

Bild

Bild
Det ser ut som om gummit har en lite annan struktur (och annan vinkel) i hörnet än resten av listen. Jag antar att det har åldrats och slitits loss av trycket från högtryckstvätten.

Jag ringde just Bilia för en prisförfrågan, men de kunde inte svara på om hela listen måste bytas, eller tidsåtgång om så skulle vara fallet utan bad mig komma dit för bedömning.
Nej inte behöver man ta ur hela rutan för det där. Det där klarar du och göra själv dom sitter bara dit tryckta med klipps. Om dem inte är allt för missfärgade så behöver du bara byta dom två vertikala listerna, men jag bytte alla tre och det blev hur snyggt som helst med nya lister.
När jag köpte nya 2010-07-02 var priset,
VO 9447827 prydnadlist, vänster 190kr
VO 9447828 prydnadlist, höger 190kr
VO 3536962 prydnadlist, övre 300kr
Om man pratar till sig lite rabatt så kommer man undan lite billigare :wink:
SA4AQS skrev:Nej inte behöver man ta ur hela rutan för det där. Det där klarar du och göra själv dom sitter bara dit tryckta med klipps. Om dem inte är allt för missfärgade så behöver du bara byta dom två vertikala listerna, men jag bytte alla tre och det blev hur snyggt som helst med nya lister.
När jag köpte nya 2010-07-02 var priset,
VO 9447827 prydnadlist, vänster 190kr
VO 9447828 prydnadlist, höger 190kr
VO 3536962 prydnadlist, övre 300kr
Om man pratar till sig lite rabatt så kommer man undan lite billigare :wink:
Stort tack för hjälpen! Jag svängde förbi Bilia och fick veta att listerna bara har en kosmetisk funktion. De tyckte jag skulle vänta till den dag hela rutan behöver bytas (dvs att de skulle byta listerna på samma gång utan någon större extrakostnad) men desto bättre om jag kan byta dem själv!
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]