Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Droopy
Beretta56 skrev:Om bara glaset är trasigt så går de på din glasförfäkring. ca 1500kr beroende på dina vilkor.
Har luckan fått stryck så går den på vagnskadeförs.
Du åker alltså på 2 olika självrisker om både lucka och glas behöver åtgärdas.

Har själv testat detta...
Solfilm går inte på försäkringen om du har sådan.
Detta gällde Volvia för 2 årsedan.

Jag har då aldrig varit med om att man åker på 2 självrisker, nu har jag bara haft Volvia och Länsförsäkringar alla om men iaf,

Och jag har ochså råkat ut för både glas och plåt i samma veva.
Användarvisningsbild
av Hellman
Jag har, de senaste 6-7 åren, fått byta två bakrutor, backat in i olika saker. Jag bytte hos en glasmästare, ej bilverkstad, och de skötte kontakten med försäkringsbolaget och hade olika kreativa lösningar vad man skulle skriva som orsak, självsprängning mm.
Användarvisningsbild
av wissel
Hellman skrev:Jag har, de senaste 6-7 åren, fått byta två bakrutor, backat in i olika saker. Jag bytte hos en glasmästare, ej bilverkstad, och de skötte kontakten med försäkringsbolaget och hade olika kreativa lösningar vad man skulle skriva som orsak, självsprängning mm.
ja de flesta "vet hur" det går till i verkligheten men det är iaf. Försäkringsfuffens det handlar om och inget annat. :-O)
av kilowatt
Det är bara en (1) självrisk (den högsta) på en skada, oavsett hur många delförsäkringar som blir inblandade. Ni som drabbats av dubbla självrisker, ringförsäkringsbolaget o kräv upprättelse, berätta gärna hur mycket ni fick tillbaka, och sänd 10% till mig!
Glaskador är alltid bäst o billigast att ta med en glasmästare
Användarvisningsbild
av joel80
kilowatt skrev:Det är bara en (1) självrisk (den högsta) på en skada, oavsett hur många delförsäkringar som blir inblandade. Ni som drabbats av dubbla självrisker, ringförsäkringsbolaget o kräv upprättelse, berätta gärna hur mycket ni fick tillbaka, och sänd 10% till mig!
Glaskador är alltid bäst o billigast att ta med en glasmästare
Beror inte det lite på försäkringsvillkoren och vad man har för försäkringsbolag? Det finns väl ingen lag som säger att endast en självrisk är det man får ta ut vid en skada...
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej, ingen lag. Men de flesta försäkringsbolag har det så. Kravet är förmodligen att man har alla försäkringar på bilen i samma bolag.
av kilowatt
jag har aldrig hör talas om flera självrisker i samma bolag vid samma skada. Be som sagt om info angående detta från erat försäkringsbolag.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja det är nog sant.. Man åker dock på den dyraste självrisken. Ni har nog rätt, att betala två självrisker för samma skada till samma bolag låter konsitgt.
av Bamse
Beretta56 skrev:Om bara glaset är trasigt så går de på din glasförfäkring. ca 1500kr beroende på dina vilkor.
Har luckan fått stryck så går den på vagnskadeförs.
Du åker alltså på 2 olika självrisker om både lucka och glas behöver åtgärdas.
Rutan är nu bytt och det klarade sig med 1600 i glassjälvrisk. Men, sa verkstadsgubbarna, hade även luckan tagit stryk så hade vagnskadeförsäkringen tagit över istället. Som jag jag förstod dem hade enbart dess självrisk varit aktuell, inte båda.

Hade även Volvias hyrbilsalternativ ikryssat, så det gick väldigt smidigt alltsammans. Lämnade bilen på skadeavdelningen, gick sedan 20 meter till Hertz och fick en splitterny V70 att köra vidare med inom ett par minuter. Iofs betalar man 25% av hyrbilen själv, men ca 200 kr/dygn (beroende på hur långt man kör) är inte direkt hutlöst tycker jag.
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]