Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av razorfish
Hej!

Jag har två DVD-skärmar från Nextbase i baksätet som jag för tillfället har inkopplade på 12V-uttaget i baksätet. Problemet är att barnen ofta sparkar till 12V-kabeln och det är bara en tidsfråga innan den sparkas av. Funderar på att göra en mer hållbar inkoppling bakom konsolen mellan framstolarna. Någon som har erfarenhet av det? Anslutning vid 12V-uttaget eller vid någon säkringsdosa?

Har egentligen samma problem med en extern GPS (Garmin) som jag ibland använder. Den sitter då överskådligt och bra i vindrutans nedre vänstra hörn. Funderar på en bättre eldragning än med förlängningssladd till 12V-uttaget mellan framstolarna.

Hur ansluter jag mig till säkringsdosan? Är det den vid handskfacket som är bäst lämpad här? Bara att trycka dit en säkring i ledigt fack och ansluta kablarna? Läste trådarna i detta inlägg, men fann ingen information om hur man ansluter extra uttag/utrustning till säkringsdosan. Det vore ju fint att kunna ha separata säkringar och ha alla 15A (på den säkringen) fria till de fabriksmonterade uttagen.

Mvh,

Fredrik
Användarvisningsbild
av razorfish
Camel skrev:Kanske detta är något?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=67959
Absolut, om det inte varit för risken att garantin ryker. Bilen är inte sju månader gammal ens. Att koppla in sig på befintlig säkringsdosa verkar mindre riskabelt. Någon?

Mvh,

Fredrik
Användarvisningsbild
av Camel
Inkopplingar i säkringsdosa betyder också ingrepp i bilens elsystem med risk för eventuella garantiproblem. Men en del kör ned ett passande smalt flatstift i ledig position istället för en säkring från framsidan som enkelt kan återställas genom att dra ur stiftet. Är det så du tänker? Annars innebär inkopplingen som jag länkade till inte så stora ingrepp: tjuva ström från en ledning till innerbelysningen för styrströmmen till relät, matningen kan du hämta från baksidan av cigguttaget i lastutrymmet. Fördelen är att man erhåller automatiskt frånslag efter en viss tid. Inga avbrott i DVD-filmen bara för att man stannat för att tanka men DVD-spelaren kan inte tömma batteriet även om man glömmer att slå av den när man låst bilen. Men visst, ett ingrepp är alltid ett ingrepp ur garantisynpunkt.
Användarvisningsbild
av razorfish
Camel skrev:Inkopplingar i säkringsdosa betyder också ingrepp i bilens elsystem med risk för eventuella garantiproblem. Men en del kör ned ett passande smalt flatstift i ledig position istället för en säkring från framsidan som enkelt kan återställas genom att dra ur stiftet. Är det så du tänker? Annars innebär inkopplingen som jag länkade till inte så stora ingrepp: tjuva ström från en ledning till innerbelysningen för styrströmmen till relät, matningen kan du hämta från baksidan av cigguttaget i lastutrymmet. Fördelen är att man erhåller automatiskt frånslag efter en viss tid. Inga avbrott i DVD-filmen bara för att man stannat för att tanka men DVD-spelaren kan inte tömma batteriet även om man glömmer att slå av den när man låst bilen. Men visst, ett ingrepp är alltid ett ingrepp ur garantisynpunkt.
Ja, det kanske inte är så dumt. Jag får fundera lite. Men jag behöver uttagen (2 st) långt fram i kupén och fattar jag rätt snattar du styrströmmen till reläet från innerbelysningen i skuffen?

Ang. säkringsdosan tänkte jag ansluta 12V-kabeln till en ledig plats på dosan och sätta en lämplig säkring (15A t.ex.) på samma plats. Funkar inte det? Alt. ta 12V på samma säkring som de fabriksmonterade uttagen.

Mvh,

Fredrik
Användarvisningsbild
av Camel
Visst kan man hämta ström från baksidan av en säkringsdosa om säkring sätts i ledig position. Men det är trångt och bökigt under handskfacket. Dessutom är det bara den ena säkringsgruppen (av två) som är åtkomlig från baksidan. Den andra är integrerad med CEM (centralstyrmodulen) och där kommer man inte åt baksidan av säkringarna. Vet ej på rak arm om någon ledig säkringsposition finns som är vettig. Enklare att hämta ström bak i bilen enligt mitt tips, där är det lättare att komma åt (men krångligare att dra ledningar framåt i bilen).
Användarvisningsbild
av razorfish
Ja det blev till slut din inkoppling, Camel. Exemplariskt enkel och genial. Hatten av för dig! Tror inte diodbryggan behövs, dock, men jag tog med den i alla fall. Följde dina anvisningar och tog strömmen efter 12V-uttaget i skuffen och drog fram ett uttag till mittkonsolen strax framför växelspaken (där var gott om plats). Tejpade upp en extra glassäkring på hängsäkringshållaren vid skufflampan - de där små rackarna finns aldrig till hands när man väl behöver dem. Volvos egna anvisningar för installation av 12V-uttag bak hjälper, de visar på ett bra sätt hur man plockar ner panelerna korrekt. Grenar på ungarnas NextBase-skärmar där (vid växelspaken). På samma plats råkade två kablar till 12V-uttaget vid baksätet passera (mätte med en tångamperemeter) så jag kopplade på mig där och fick ström till ett dubbeluttag som jag fäste under panelen till vänster om ratten som till skillndad från NextBase-skärmarna alltså går på tändningen. Perfekt för en eftermonterad Garmin. Gillar att bilens alla originaluttag nu är lediga trots att jag har all min utrustning inkopplad.

Till bilens WLAN föll valet på en Dovado Tiny (Netonnet, 700kr) med tillbehörskabel för 12V. Relä och diobrygga i dina anvisningar limmades ihop med ett extra 12V-uttag för strömmatning för routern (syns ej på bild). 4G-modem bakom panelen på andra D-stolpen via USB-kabel genom reservhjulsbaljan. Full täckning i hela bilen, trots att routern är dold bakom panelen.

Bild

80MBit/s i bilen är inte fy skam...
Användarvisningsbild
av Camel
Kul att min instruktion kom till nytta. Smartare styrda strömuttag som dessutom är bättre placerade borde inte vara så svårt för biltillverkarna att fixa. WLAN i bilen borde vara en självklarhet. Eftermontera på detta vis är förhållandevis billigt. Det är på gång med standardmonterat WLAN i nya bilar som option. Detta kostar nog betydligt mer. Men då kanske man får fler smarta funktioner.
Användarvisningsbild
av ah17
Camel skrev: WLAN i bilen borde vara en självklarhet.
Inte säkert. Alla vill vara ej vara ständigt uppkopplade. Tror det var Jay Leno som skämtade nått om att ungarna nu för tiden måste ha en gameboy på väg från hemmets DVD och in i bilens integrerade. Så att de aldrig behöver konfronteras med den riktiga världen. :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Camel skrev:Kul att min instruktion kom till nytta. Smartare styrda strömuttag som dessutom är bättre placerade borde inte vara så svårt för biltillverkarna att fixa. WLAN i bilen borde vara en självklarhet. Eftermontera på detta vis är förhållandevis billigt. Det är på gång med standardmonterat WLAN i nya bilar som option. Detta kostar nog betydligt mer. Men då kanske man får fler smarta funktioner.
Detta är ju en perfekt lösning som ni fixat. Om tillverkaren hård-integrerar det åt oss i bilen centralsystem så blir det 3G istället för 4G, Kostar 10ggr så mycket och kommer aldrig att gå att uppgradera och man kommer inte kunna välja operatör.

Lå biltillverkarna bygga världens bästa bilar, så kan nätverkana bygga världens bästa nätverk .....
Ardic 612D

Antar du menar 912,har bytt lager på 2st. H[…]

V90 läggs ner.

Nu ska man ju ge sig på att skatta hybrider[…]

Volvo car UX

Chattade precis med Volvo support, och planen &aum[…]

vinterhjul Fälgen "Ja" men det[…]