Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag antog bara en siffra för hjälpaggregatens sammanlagda förbrukning i mitt exempel vid beräkning. Förbrukningen är inte noll i verkligheten. En siffra måste antas, vilket jag gjorde. Vad generatorn, AC, servo, mm. drar i verkligheten vid ett visst tillfälle beror på många olika parametrar. Vid certifieringar så är alla förbrukare frånslagna som överhuvudtaget är möjliga att klara sig utan.

T.ex. är generatorn i min bil på 180 A. Man brukar ange spänningen 14 V för bilgeneratorer. Det blir då ca 2,5 kW eleffekt vid full belastning. Det blir ca 3,4 hk. Exklusive förluster i generatorn. Att installerad effekt i generatorn är så hög som 2,5 kW har sina orsaker, bl.a. PTC i kupé, PTC för diverse uppvärmning för motorsystem, elbakruta, kupefläkt, motorkylfläkt, elservostyrning, bränslepump, vindrutetorkare, ljudanläggning, elvärme i säten (bak och fram), mm. Bara för att nämna några av de stora elförbrukarna. Beroende på modell och variant finns vissa utrustningar och vissa inte på resp. bil. Alla elförbrukare är inte alltid på. Belysningen drar i sammanhanget inte så mycket. Inte heller motorstyrningen. Till detta kommer AC-kompressor samt mekanisk servopump (om inte elektrisk finns).

Att förbrukningen bara skulle vara några hundra watt för alla hjälpaggregat tillsammans tror jag inte stämmer i praktiken. Det täcker sannolikt inte ens de mekaniska förlusterna i hjälpaggregaten. Det räcker inte ens till ljudanläggningen i min bil. :mrgreen: Men som sagt: vid certifieringar lär man inte ha ljudanläggningen på högsta volym...

Men hur hög effekt som verkligen åtgår för alla hjälpaggregat tillsammans i praktiken är svårt att uppskatta. Jag har inga uppgifter men man kanske skulle roa sig med att mäta åtminstone eleffekten från generatorn under körning. :wink:
Men faan.. så du menar att jag numera inte ens får lyssna på musik för att få mina staplar att hålla sig på rätt nivå? Jag kommer bli fruktansvärd sur bilförare i sommar om jag ska hålla på så här.. Ingen AC, köra tåkigt sakta, ingen musik och så måste jag dra ur alla mina gadgets!! :D

Hm... jag tror jag nog struntar i de sista cl i min stapeljakt. När sommardäcken åker på går det nog åt helvete ändå. :)
Brainy skrev:Finns ingen vits att snåla för mycket. Ac och radio skulle jag aldrig stänga av.

Ps. 0.60l/mil Sthlm - Gävle idag Ds.
Medelhastighet och hastighet på 120-sträckan under den resan?

AC tycker jag inte behövs nu under vintern förutom när det typ snöar och kommer in fukt i bilen..
Men jag ser till att motionera den rätt ofta så den inte pajar av att stå still.
Höjde aldrig på 120-sträckan. Hade inte bråttom och det var lite trafik så jag låg inte i vägen.
111km/h enligt farthållarmätaren hela vägen. Något lägre verklig hastighet alltså.
Snitthastigheten tänkte jag inte på att nolla före.
Brainy skrev:Höjde aldrig på 120-sträckan. Hade inte bråttom och det var lite trafik så jag låg inte i vägen.
111km/h enligt farthållarmätaren hela vägen. Något lägre verklig hastighet alltså.
Snitthastigheten tänkte jag inte på att nolla före.
Ok.. ja ligger jag i 111km/h på farthållaren hamnar jag runt 0.5l/milen.. En stor del av sträckan jag körde på 0,48 var det just 111km/h jag låg. i (106-107 på GPS)

Snitthastigheten går ju enkelt att räkna ut om du kollar körjournalen eller sensus.. står ju tid och km där.
Aaaaah.... Fick för mig att du hade en MY12 eller 13. :)
Låg bakom en lastbil idag i en mil, ungefär. Följde efter med autofarthållaren (tre strecks avstånd) och nollade färddatorn.
När lastbilen (trailerdragare med skåptrailer) svängde av, fortsatte jag med farthållaren inställd på samma medelfart (83 km/h) som jag haft bakom lastbilen, fast nu gick det istället med jämn fart hela tiden. Förbrukningen under nästa mil blev en deciliter per mil högre, trots jämnare fart.

Så visst har luftmotståndet stor betydelse.
Ja om man tail-gaitar en långtradare kan man spara bra mycket pengar. :) Mythbusters har gjort tester på det i ett avsnitt.. När de kom närmre än en meter ökade förbrukningen från det lägsta när de körde på 3-4 meters avstånd då det blev ryckigare körning med inbromsningar och justeringar i farten hela tiden för att inte komma för nära/för långt ifrån.

Dom körde i 55mph.. det är knappt 90km/h.
Runt 3 meter bakom hade de bästa förbrukningen, en minskning med 39%(!!), vilket absolut inte är att rekommendera som avstånd, men även på skapligt långt avstånd hade de en uppmätt minskning, 100 feet bakom gav mer än 10% besparing.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
C30 1.8F - lambdasond - adaption

Hej, har en C30 1.8F som plötsligt börja[…]

Ja de försvann av sig själv då jag[…]

Kina har visst 85% av världsmarknaden fö[…]

Grön laddningsindikering