Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av flyvert
#73403
Kommer inte riktigt ihåg (teflonminne).

Om inte stiften ger 0 och +12V måste du ta +12V från något annat ställe.
Ta en mätprobb (eller 12V glödlampa) och lägg ena kabeln på +12V (t.ex. hjälpstartplinten), sen provar du vilket stift som ger "jord" (=indikering/lysande lampa) när din kompis slår på/av heljuset. :wink:
Användarvisningsbild
av Cimmen
#73405
flyvert skrev:Kommer inte riktigt ihåg (teflonminne).

Om inte stiften ger 0 och +12V måste du ta +12V från något annat ställe.
Ta en mätprobb (eller 12V glödlampa) och lägg ena kabeln på +12V (t.ex. hjälpstartplinten), sen provar du vilket stift som ger "jord" (=indikering/lysande lampa) när din kompis slår på/av heljuset. :wink:
Provade att mäta lite nu ikväll utan knappen monterad. Det hände inget i kontakten, varken 12+ eller jord kontakt.. men man kanske måste ha knappen installerad för att få det att fungera?!?

// Kim

P.S

Kontakten har en Röd/svart 1,5mm2 samt en brun/vit 0,75mm2 kablar till sig.

D.S
Användarvisningsbild
av CarMan
#73413
flyvert skrev:Knappen kostar en par tre hundralappar och kan sättas i valfri position.
Beroende på konfiguration av befintliga knappar kan du behöva köpa ett antal "blindpluggar" för att ersätta den "ramp" av blindpluggar som t.ex. satt i min bil (3 knappar original, resten blinda).

Se upp när du tar loss klimatanläggningen (se VADIS - hakarna går lätt sönder). Men det finns de som lyckas pilla loss täckbrickan utan att lossa klimaten - skall visst gå ifall man är händig - börja från ciggpluggen (finns säkert någon tråd du kan hitta på detta forum).

Sen är det bara att hitta extraljussignaltampen på vänster skärm. Själva reläutgången är "driven låg", dvs jordar reläet vid helljus.

Lätt fixat själv, speciellt om man införskaffat rätt materiel såsom kabelslang (snyggare än naken röd/svart kabel), säkringshållare, kabelskor o krympslang.

Matningen tog jag från "hjälpstartsplinten" och det finns gott om utrymme att placera relän och dra kabel.
Hakarna går inte alls lätt sönder, tippar på att man få ta i med rätt mycke vålt åt helt fel håll föra tt ha sönder dessa.
desutom så har du ingen somhelst nytta av att ta bort ECC-panelen, då du inte kan pilla loss täck locket bakifrån.
Användarvisningsbild
av flyvert
#73415
Är ganska säker för att inte säga övertygad att du måste ha knappen monterad och aktiverad (=blå lysdiod tänd i knappen vid helljus) för att få någoting ut ur kabelstumparna på vänsterskärmen.

Kom oxo att tänka på att det kanske inte är så klokt att använda en lampa för att testa utgången (den bör vara högohmig, låg effekt) för att inte driva allt för stor ström mot någonting okänt... hade det varit en seriekabel till en dator är det helt OK, RS232 serieinterfacet hanterar t.o.m. kortslutning, men det kanske inte en "hisingsvagn" gör = dyr rep.

Du måste alltså dit med en knapp, din, Volvos eller från en polares bil för att få veta (om du inte har VADIS eller annan manual att tillgå).

Ovanstående fungerade utmärkt när jag drog kablarna för ett par år sedan - hade iofs knappen...
Användarvisningsbild
av Cimmen
#73418
flyvert skrev:Är ganska säker för att inte säga övertygad att du måste ha knappen monterad och aktiverad (=blå lysdiod tänd i knappen vid helljus) för att få någoting ut ur kabelstumparna på vänsterskärmen.

Kom oxo att tänka på att det kanske inte är så klokt att använda en lampa för att testa utgången (den bör vara högohmig, låg effekt) för att inte driva allt för stor ström mot någonting okänt... hade det varit en seriekabel till en dator är det helt OK, RS232 serieinterfacet hanterar t.o.m. kortslutning, men det kanske inte en "hisingsvagn" gör = dyr rep.

Du måste alltså dit med en knapp, din, Volvos eller från en polares bil för att få veta (om du inte har VADIS eller annan manual att tillgå).

Ovanstående fungerade utmärkt när jag drog kablarna för ett par år sedan - hade iofs knappen...
du kan vara lugn, jag har en multimeter...
Ska shoppa knapp i morrn, kabeldragningen färdig nu. Jag la reläet och säkringsboxen (70A) i bilens säkringsbox vid hjälpstarten, blev snyggt... Det fanns ju så lägligt en gummigenomföring som var tom där...
Användarvisningsbild
av Cimmen
#73623
Har rett ut denna soppa nu. Tänkte skriva en guide sedan om det är intressant...????

Hur som så det kontaktstycke som sitter mellan skärmen och luftburken finns det 2 kablar anslutna till. Kontakten har en Röd/svart 1,5mm2 samt en brun/vit 0,75mm2 kabel.

Den rödsvarta kablen ska till 85 på reläet. (+12V från säkring 2)
Den brunvita ska till 86 på reläet. (Minusjordar via knappen i kupen)
+ Batteri in på 30 på reläet.
+ ut till lamporna 87 på reläet.

När det är klart så monterar du knappen inne i kupen under kliman på plats 3 från föraren sett.

Sisst så sätt i en säkring på plats 2, efterssom det bara är reläet som denna säkring ska ha som last så räcker det oftast med en 5A. Det står att man ska montera en 25A men då bör du ha även lampor kopplade och det görs enklast med volvos orginalsats om man känner sig lite osäker.

OBS! Allt detta sker på egen risk men jag har klarat mig från missöden.. OBS!
Användarvisningsbild
av CarMan
#73625
Cimmen skrev:Har rett ut denna soppa nu. Tänkte skriva en guide sedan om det är intressant...????

Hur som så det kontaktstycke som sitter mellan skärmen och luftburken finns det 2 kablar anslutna till. Kontakten har en Röd/svart 1,5mm2 samt en brun/vit 0,75mm2 kabel.

Den rödsvarta kablen ska till 85 på reläet. (+12V från säkring 2)
Den brunvita ska till 86 på reläet. (Minusjordar via knappen i kupen)
+ Batteri in på 30 på reläet.
+ ut till lamporna 87 på reläet.

När det är klart så monterar du knappen inne i kupen under kliman på plats 3 från föraren sett.

Sisst så sätt i en säkring på plats 2, efterssom det bara är reläet som denna säkring ska ha som last så räcker det oftast med en 5A. Det står att man ska montera en 25A men då bör du ha även lampor kopplade och det görs enklast med volvos orginalsats om man känner sig lite osäker.

OBS! Allt detta sker på egen risk men jag har klarat mig från missöden.. OBS!
jag har inte kollat kopplings schemat, men tippar på att den bruna ska till 85 o den andra till 86
Användarvisningsbild
av Cimmen
#73627
CarMan skrev:
Cimmen skrev:Har rett ut denna soppa nu. Tänkte skriva en guide sedan om det är intressant...????

Hur som så det kontaktstycke som sitter mellan skärmen och luftburken finns det 2 kablar anslutna till. Kontakten har en Röd/svart 1,5mm2 samt en brun/vit 0,75mm2 kabel.

Den rödsvarta kablen ska till 85 på reläet. (+12V från säkring 2)
Den brunvita ska till 86 på reläet. (Minusjordar via knappen i kupen)
+ Batteri in på 30 på reläet.
+ ut till lamporna 87 på reläet.

När det är klart så monterar du knappen inne i kupen under kliman på plats 3 från föraren sett.

Sisst så sätt i en säkring på plats 2, efterssom det bara är reläet som denna säkring ska ha som last så räcker det oftast med en 5A. Det står att man ska montera en 25A men då bör du ha även lampor kopplade och det görs enklast med volvos orginalsats om man känner sig lite osäker.

OBS! Allt detta sker på egen risk men jag har klarat mig från missöden.. OBS!
jag har inte kollat kopplings schemat, men tippar på att den bruna ska till 85 o den andra till 86
Spela iofs ingen roll då spolen inte bryr sig om vilket håll +:en kommer ifrån...
Användarvisningsbild
av CarMan
#73663
Cimmen skrev:
CarMan skrev:
Cimmen skrev:Har rett ut denna soppa nu. Tänkte skriva en guide sedan om det är intressant...????

Hur som så det kontaktstycke som sitter mellan skärmen och luftburken finns det 2 kablar anslutna till. Kontakten har en Röd/svart 1,5mm2 samt en brun/vit 0,75mm2 kabel.

Den rödsvarta kablen ska till 85 på reläet. (+12V från säkring 2)
Den brunvita ska till 86 på reläet. (Minusjordar via knappen i kupen)
+ Batteri in på 30 på reläet.
+ ut till lamporna 87 på reläet.

När det är klart så monterar du knappen inne i kupen under kliman på plats 3 från föraren sett.

Sisst så sätt i en säkring på plats 2, efterssom det bara är reläet som denna säkring ska ha som last så räcker det oftast med en 5A. Det står att man ska montera en 25A men då bör du ha även lampor kopplade och det görs enklast med volvos orginalsats om man känner sig lite osäker.

OBS! Allt detta sker på egen risk men jag har klarat mig från missöden.. OBS!
jag har inte kollat kopplings schemat, men tippar på att den bruna ska till 85 o den andra till 86
Spela iofs ingen roll då spolen inte bryr sig om vilket håll +:en kommer ifrån...
ibland har man en diod för att inte skicka ut spikar på ledningarna o då är det viktigt.
av S60AWD2.5T
#73664
Det är väldigt enkelt.

En av kablarna har signal- (minus) från CEM. BN-W
Den andra kabeln matnings+ direkt från säkring 11/B2 R-SB
Plus till relä spolen är alltså samma som matnings plusen.
B230F går fett

Okej, har bytt alla packning på motorn (p&ar[…]

HVO 100

HVO 100 kan ha ett cetantal på 70 Eller i n&[…]

Kung. Tackar!

En massa felmeddelanden!

Hade exakt dessa meddelande på våran V[…]