Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Klazzon
Hej,

Undrar om ni kan ge lite tips och trix runt mina funderingar på att införskaffa en nyare kryss-sjutti.
Har precis sålt min xc70-04 och den gick fantastiskt bra.

Har väl egentligen inga mer krav än skinn och dragkrok, efter det så kan jag ta vad som dyker upp och är prisvärt.
Mina tankar så här långt är:
Model: -12 (vill ha den nya faceliftinredningen...)
pris: ca:300 000
Mil 0-5000
version : Summum
Tillval: Gärna något teknikpaket... :mrgreen: (lite tekniknörd och gillar lullull...)

SÅ nu till er hjälp, vad skall man titta,lyssna,se, känna efter som gör att man skall dra öronen åt sig?
Har letat fram några saker så här långt men det är "småsaker" bl.a. Inte fungerande bakluckestängning och backventil till spolarvätska. känns dock lite löjligt att börja med.
Vad finns det mer? Bra/Dåligt/Tänkvärt/Prisvärt/Oumbärligt??

Tack på förhand!
Magnus
av perhall
Det är ju rätt bra priser på nya nu. Jag skulle kolla upp möjligheten att köpa en helt ny då andrahandsvärdet på XC70 är närmast orimligt högt. Vet inte hur mycket du kör och vad du har för ekonomi men om du räknar med 300 000 som du skriver är det inte jättelångt kvar till en ny. Säkert kan det finnas någon lagerbil som du får riktigt bra rabatt på, de modifierade MY14 är ju snart på gång.../PH
av JohnB
Nackdelen med att skaffa en helt ny är ju att man får ett sämre AWD-system än MY12 som har kvar Gen4 av Haldex.

Vad det gäller lull-lull så skulle jag inte vilja vara utan parkeringsvärmare med VOC, hela driver assist paketet är fint att ha eller minst aktiv farthållare samt bluetooth så man kan styra mobilen från ratten och streama musik. Som extra bonus vore det fint med back-kamera, keyless, laminerade rutor, elstolar med minne och som du märker kan jag hålla på tills jag radat upp hela listan med options :D . Jag gillar lull-lull jag med. Försök hitta en bil som är så fullsmetad som möjligt då det kostar satan att eftermontera det man saknar sedan.

/John
av Klazzon
perhall skrev:Det är ju rätt bra priser på nya nu. Jag skulle kolla upp möjligheten att köpa en helt ny då andrahandsvärdet på XC70 är närmast orimligt högt. Vet inte hur mycket du kör och vad du har för ekonomi men om du räknar med 300 000 som du skriver är det inte jättelångt kvar till en ny. Säkert kan det finnas någon lagerbil som du får riktigt bra rabatt på, de modifierade MY14 är ju snart på gång.../PH
Har också varit inne på en ny men det trillar lätt iväg ytterligar 60-75'... Har tyvärr ingen skattkista att ösa ur.. :)
Ja, misstänker att lanseringen kommer göra att nya my13 kommer sjunka ytterligare lite.
Kör inte jättelångt ca:1500mil/år.
Vad skulle en bra rabatt kunna vara? eller är det från tillfälle till tillfälle?

/Magnus
Användarvisningsbild
av 2013xc70
Mmmm, haldex 5 , har kjørt den 650mil, testet på skogsveier i høst, snø og is i vinter. Meget imponert i høst, ikke antydning til spinn foran. I vinter opplevd noen ganger at hjula spant foran før bakhjula kom, var i sterk helling og skikkelig glatt, ellers er jeg imponert over hvordan den drar seg frem. MEN, jeg har kun kjørt haldex 4 på sommerføre. Etter mine efaringer kan jeg ikke skjønne at h4 er nevneverdig bedre en h5. Så, jeg vil anbefale å gå for 2013, hvis pengepunger passer! Nydelig bil og kjøre!
av Klazzon
JohnB skrev:Nackdelen med att skaffa en helt ny är ju att man får ett sämre AWD-system än MY12 som har kvar Gen4 av Haldex.

Vad det gäller lull-lull så skulle jag inte vilja vara utan parkeringsvärmare med VOC, hela driver assist paketet är fint att ha eller minst aktiv farthållare samt bluetooth så man kan styra mobilen från ratten och streama musik. Som extra bonus vore det fint med back-kamera, keyless, laminerade rutor, elstolar med minne och som du märker kan jag hålla på tills jag radat upp hela listan med options :D . Jag gillar lull-lull jag med. Försök hitta en bil som är så fullsmetad som möjligt då det kostar satan att eftermontera det man saknar sedan.

/John

Hmm listan med bra att ha grejer blev lite längre :grin:
Men har någon hört nått om vanliga bekymmer på funktionerna ovan? Väldigt lite kritik... Borgar iofs. för en driftsäker bil.

/Magnus
av ansjo
Att skylla på generation 5 för att inte köpa en My13 kan du skippa, har du inte kört generation 4 någon längre tid lär du inte märka något :).
av JohnB
ansjo skrev:Att skylla på generation 5 för att inte köpa en My13 kan du skippa, har du inte kört generation 4 någon längre tid lär du inte märka något :).
Det är nog sant, min S60 med gen 1 är min första bil med AWD och jag är toppnöjd och gen 5 är garanterat bättre så det är inte skäl nog att skippa my13. För att utveckla mina tankegångar lite så kan man troligen få en maxutrustad my12 för samma eller mindre pengar jämfört med en ny my13 och då dessutom få en något bättre fyrhjulsdrift på köpet. Frågan är väl bara hur mycket man värderar känslan av att vara första ägaren. För min egen del skulle jag ta mer utrustning över ny bil alla dagar i veckan men alla är vi ju olika som tur är :) .

/John
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag skulle uppriktigt verligen vilja byta min My13 Gen 5 mot en My12 Gen 4 alla dagar det är halt ute.

Nu funkar det ju inte då det är en tjänstebil, leasad via finansbolag på 36 mån.
av Klazzon
JohnB skrev:
ansjo skrev:Att skylla på generation 5 för att inte köpa en My13 kan du skippa, har du inte kört generation 4 någon längre tid lär du inte märka något :).
Det är nog sant, min S60 med gen 1 är min första bil med AWD och jag är toppnöjd och gen 5 är garanterat bättre så det är inte skäl nog att skippa my13. För att utveckla mina tankegångar lite så kan man troligen få en maxutrustad my12 för samma eller mindre pengar jämfört med en ny my13 och då dessutom få en något bättre fyrhjulsdrift på köpet. Frågan är väl bara hur mycket man värderar känslan av att vara första ägaren. För min egen del skulle jag ta mer utrustning över ny bil alla dagar i veckan men alla är vi ju olika som tur är :) .

/John
Jag är inne på din linje också därav att jag kikar på my12:orna. Tycker generellt att nypriserna är lite väl höga för min del. En bil som gått några tusen mil har ett bättre "nypris" för mig så att vara första ägaren hamnar inte ens på topp 20 listan för min del. ( har dessutom riktigt sura erfarenheter från en fabriksny bil så har den gått lite borde de flesta barnsjukdommarna uppstått. :?: :???: )
Angående H4 eller H5 har jag ingen åsikt... har ju bara min gamla -04:a och det var väl första med Haldexkoppling?

Fortfarande ingen som kan lista vanliga teknikproblem?

Hmmm... lusläser blocket och bytbil inte många med teknikoptionerna... Tips på annonser?? (får man göra så här?? har sett blocketlänkar tidigare..)

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_X ... ?ca=11&w=1
+ Det mesta jag tror att jag kan behöva..
- mil
- färgen

Mvh
Magnus

Vi har en V60 modellår 2020. Om jag skaffar […]

V90 läggs ner.

Dessa siffror går väl att få d[…]

Ardic 612D

Hej, jag har en Ardic 612 D dieselvärmare som[…]

Startproblem batteri?

Hur kommer man åt regulatorn?