Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av philipf
Bytte oljefälla och slangar på min v70 2.4t -02 igår...
skulle starta bilen när jag var klar men gå går den och pendlar otroligt på tomgång, kollade och allt verkade sitta som det skulle, inga luft läckage eller så... gasar man går den upp till max 2000rpm.
Får upp info displayen "nedsatt motorprestanda", "motorservice erfodras"... skall läsa ut felkoder tänkte jag. antar att den satt på gasspjället. (rengjorde även det när jag höll på) men måste det programeras/uppdateras eller borde det räcka med att radera felkoder?
Användarvisningsbild
av Jackson75
Det troligaste är väl att någon hänt med spjället och inte på grund av vevhusvent rengöringen.
Har du Spagetti Marelli spjället, och isåfall gul eller vit etikett på spjällhuset ?
av Arnold
Bilen har gått ini "Limp home läge". Det innebär att gasspjället har ställt sig i ett visst läge. Då är det spridarna som själva sköter insprutningen. Det är därför som tomgången pendlar kraftigt upp och ner. Det kan mycket väl vara gasspjället. Kolla om du har en vit etikett på gasspjället. Den sitter på undersida, så den ses lättast med en liten spegel. En vit etikett innebär att det är det gamla dåliga spjället. Har du en gul etikett så är det bytt. Det finns mycket att läsa om detta på forumet. Det hjälper inte med att radera felkoder.
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]