Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus308
Om din vevhusventilation fungerar och bilen inte gått långre än du skriver så räcker det att göra rent banjonskruven och slangen som går till den.

Banjonippeln sitter på insugets undre vänstra sida om du tittar in där generatorn sitter så ser du den, Du måste plocka bort generatorn för att komma att banjonippeln men insuget kan sitta kvar.

Såhär ser slangarna ut som hålls fast av den ihåliga banjoskruven, Dom två slangarna med stålklämma innehåller glykol så dom ska du inte pilla på utan det är den helsvarta slangen som du genom ringen ska föra in en svetstråd eller annat för att ta bort eventuella blockeringar i röret.
Banjo skruven är ihålig och har ett 2mm hål nertill se till att denna är helt ren.

Bild

Bild

Banjoskruven är den svart skruven längst bort på insugets undersida, Se bild nedan.
Bild

Är ditt PCV system helt igenkleggat så är givetvis ovanstående procedur inte tillräckligt utan då måste du göra ett betydligt större ingrepp men så länge du sköter oljebytena med RÄTT olja och håller banjoskruven ren så brukar det inte bli några problem.
av TomasB
bilarna går ca 1000mil mellan byterna så kanske skiter helt i å rengöra så länge de inte är nå problem, och använder rätt klassning på oljorna så de bör ej vara nå problem. kör på ballongen!
Användarvisningsbild
av Jackson75
Blev lite nyfiken på att hitta en lämplig mätare för kontroll av undertryck i vevhuset. Någon som kan tipsa om en mätare som har passande mätområde? Isåfall är det lätt att ansluta på oljestickans rör och kontrollmäta vid varje oljebyte. Skulle det förändrat sig nämnvärt från förra oljebytet så vet man att man bör gå vidare med rengöring av vevhusvent.
Hur mycket undertryck kan man förvänta sig av en 2.5T på tomgång?
av TomasB
Jackson75 skrev:Blev lite nyfiken på att hitta en lämplig mätare för kontroll av undertryck i vevhuset. Någon som kan tipsa om en mätare som har passande mätområde? Isåfall är det lätt att ansluta på oljestickans rör och kontrollmäta vid varje oljebyte. Skulle det förändrat sig nämnvärt från förra oljebytet så vet man att man bör gå vidare med rengöring av vevhusvent.
Hur mycket undertryck kan man förvänta sig av en 2.5T på tomgång?
inne på samma spår som du. nån sorts vakummätare borde de ju vara
av Arnold
TomasB skrev:http://www.aliexpress.com/item/FS2401-p ... 39970.html hittade en vakumtestare ska nog beställa en sådan, gäller bara å ta reda på vad trycket ska vara så man vet.
Återrapporterar du när du vet vad trycket ska vara? Detta beställs från USA ser det ut som. Tror du att du kommer undan moms och tull, eller räknar du med att betala det? Annar går den bara på 230 kr.
av TomasB
brukar inte bli tull på småsaker oftast brukar jag komma undan och slippa tull så hoppas de denna gång oxå :) självklart rapporterar jag när jag vet vad trycket ska vara om jag får reda på de.
av Arnold
TomasB skrev:brukar inte bli tull på småsaker oftast brukar jag komma undan och slippa tull så hoppas de denna gång oxå :) självklart rapporterar jag när jag vet vad trycket ska vara om jag får reda på de.
Så om man slipper tull så slipper man moms också, eller...
Motorhuv öppen?

När jag i appen trycker på mina resor[…]

Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäk[…]