Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jahopp!
Då var det dags, under årets Sälen semester gick värmaren sönder. 3 år och tre månader och 11800 mil, det var dåligt, men mina tankar kring diesel och värmare är väl inte så bra just nu, frågan är bara vad det kostar och vad som är fel! Har alltid kört värmaren på autoläge "på" sen bilen var ny. Kostar det 5000 elelr 10000 tusen att laga? det är frågan? Jaja den skall ju in på 12000 mila service snart, då kommer domen
Senast redigerad av 1 Gurra82, redigerad totalt 0 gånger.
Hur vet du att den är trasig?, bara för att den inte tänder betyder det inte att den är kaputt, missar den ett antal gånger försöker den inte mer, och du måste ta bort koden med VIDA eller liknande program.
Berätta för oss vad för symtom och vad du upplever problemet är, hur uppkom det, under vilka förhållanden?
Så kan vi nog komma fram till vad du har för problem, och kunna ge dig ett ungefärligt pris på reparation.
det står i info att värmaren behöver service, det första som hände var att den inte ville starta när bilen var kall (med timer eller med direktstarten) den var precis som lastbilens värmare att stängde man av motorn när man hade arbetstemp på motorn, då gick det starta värmaren och den gick som vanligt. När vi nu skulle åka hem startade jag bara bilen och direkt kom servicemeddelandet upp,
Hade samma felmeddelande i displayen för några månader sen och efter verkstadsbesök visade det sig att det var bränslepumpen till värmaren som lagt av. Som tur var för mig hade jag nybilsgaranti kvar så den byttes gratis och kan inte svara dig på vad det kostade. Om nu ditt fel skulle vara samma som mitt.

Meken nämnde också att en viss pump var undermålig och att han hade bytt ett flertal och att Volvo hade bytt ut den mot en bättre.

Jag har en V70 DRIVe -11,om nu det e till nån hjälp...

Min bil var bara 22månader och hade gått 4700mil när min havererade...
ja den är helt död iaf, vi får se vad kalaset kostar när den skall in på service iaf.
Då är den lagad, det var fläktmotorn till värmaren som gått sönder, fick betala 1695 för felsökning och rep, volvo tog på sig en del kostnad, kostade cirka 5000 att laga annars. Liljas i Växjö och min service tekniker Fredrik G är kanon, gillar skarpt de där med att ha personlig tekniker. Han plockade ner och smorde även upp mina bustningar i framvagnen gratis, det gnekade för mycket tyckte han
jag har konstaterat att jag skall aldrig ha en diesel bil utan värmare iaf. Det borde vara standard på alla diesel bilar, för det tar lång tid innan man får en behaglig värme i bilen
Gurra82 skrev:Jahopp!
Då var det dags, under årets Sälen semester gick värmaren sönder. 3 år och tre månader och 11800 mil, det var dåligt, men mina tankar kring diesel och värmare är väl inte så bra just nu, frågan är bara vad det kostar och vad som är fel! Har alltid kört värmaren på autoläge "på" sen bilen var ny. Kostar det 5000 elelr 10000 tusen att laga? det är frågan? Jaja den skall ju in på 12000 mila service snart, då kommer domen
En polare renovera sin värmaren nyligen på Bilia. Han har en D5 från 2004.
Den värmaren skors och lätt hemsk innan den la av helt och inte ens försökte starta.

Kostnad 6000 kr.
Låter som ny nu.

Måste säga att det var inte så farligt för att vara gjort på märkes verkstad till och med. Dom sa till honom det är inte många som renoverar dom.

Han sa då fick man äntligen veta vad det kosta, han sa som jag sa man har bara hört hur dyrt som helst. Men tycker med tanke på vad allt annat kostar att renovera att det var ett bra pris

Även om idén med att köra billigt med diesel blir lite grusad av såna utgifter.

Tyvärr verkar det som dom inte har mycket längre hållbarhet heller. (Erfarenhet från transport bilar är det inte värmaren så brukar cirkulations pumpen spöka) Utan verkar behöva lite ingrepp ca var 10000 mil om man inte använder dom sparsamt. Polarens bil hade gått 24000 mil när värmaren gav upp men då har den rullat i Spanien och troligen har värmaren inte gått så mycket där.

Hoppas det löser sig med din bil

Med vänlig hälsning,
Andis

@batmac , Ja det börjar bli dags att fundera[…]

Bump

Du har köpt en bil som är förvä[…]

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste olje[…]